Uitgaven internetreclame op recordniveau
21-03-2012
• leestijd 1 minuten
Adverteerders hebben vorig jaar opnieuw meer geld gespendeerd aan reclame op internetsites. De omzet op de Nederlandse online-advertentiemarkt streefde de mijlpaal van 1 miljard euro voorbij tot 1,1 miljard euro. Dat betekent een groei van 12 procent ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor online-adverteerders.
Google ads
Ruim de helft van de omzet kwam uit het zogeheten 'search'-adverteren, voornamelijk via de zoekmachine Google. Reclame bij zoekmachines bestaat voor een groot deel uit adverteerders die ervoor betalen dat hun bedrijfsnaam hoog scoort na een zoekopdracht. Google verdient op die manier veel geld.
Opvallend is dat de markt voor adverteren op mobiele websites en via apps nog steeds erg klein is. Het gaat om ,,enkele procenten'' van de totale omzet.
Minder positief
Door de huidige economische omstandigheden zijn de ondervraagde internetuitgevers minder positief over 2012. Zij verwachten dat de groei van de omzet dit jaar zal afnemen tot 7,7 procent. De onderzoekers baseren zich op gegevens van 40 belangrijke marktpartijen op internet.
Traditionele media als dagbladen en tijdschriften zien hun inkomsten uit advertenties al tijden teruglopen door de groei van de internetreclame.
ANP