Twitter gaat tweets verkopen aan adverteerders
20-03-2015
• leestijd 1 minuten
Twitter wil meer verdienen aan de verkoop van tweets aan adverteerders. Zo kunnen adverteerders beter gebruikersprofielen samenstellen. Dat zegt directeur data Chris Moody van Twitter aan de Britse krant The Guardian.
Omzet
Hoewel Twitter meer wil verdienen aan de verkoop van tweets, haalde ze vorig jaar zo'n 70 miljoen dollar binnen. De totale omzet bedroeg 1,3 miljard dollar.
Adverteren
Adverteerders willen beter begrijpen wat gebruikers bezighoudt en dat wordt nu nog meer mogelijk. Twitter is bezig om tweets van 288 miljoen gebruikers te ordenen, zodat het makkelijker wordt voor adverteerters om zich te richten op gebruikersprofielen.
Als voorbeeld noemt Moody dat als iemand een tweet plaatst over het inruilen van een iPhone, een advertentie te zien zou kunnen krijgen voor een Samsung Galaxy S.
Andere social media
Facebook ging Twitter al voorop. Facebook geeft al geruime tijd gebruikersgegevens door aan merken, zodat deze merken gebruikers kunnen koppelen aan e-mails en loyaliteitprogramma's. Snapchat en Pinterest maken hier nog geen gebruik van, maar zullen vermoedelijk niet lang achterblijven.
Privégegevens
Volgens Moody stelt Twitter geen privégegevens beschikbaar en ook directe berichten worden niet doorgegeven. Het gaat om tweets die behoren tot het openbaar domein.
Twitter is deze week al begonnen met het experimenteren van grotere advertentieformaten in de Twitter app.
Gebruik afgenomen
Volgens GfK is het dagelijks gebruik van Twitter afgenomen. In een jaar tijd is het aantal twitterberichten per week in Nederland gehalveerd.