Tv-verkopers krijgen omzettik
16-02-2010
• leestijd 1 minuten
Elektronicazaken hebben hun omzet het afgelopen jaar zien teruglopen. Vooral bij de verkoop van televisies daalden de inkomsten, omdat consumenten door de recessie prijsbewuster werden. Er werden nog wel meer tv's verkocht dan in 2008.
Dit blijkt uit cijfers die marktonderzoeker GfK Retail and Technology dinsdag presenteert. De detailhandel wist 5,7 procent meer tv's te verkopen tot een recordaantal van ruim 1,8 miljoen stuks.
Doordat de prijzen met gemiddeld 20 procent daalden, zakte de omzet met 15 procent tot 1,2 miljard euro. De gemiddelde prijs voor een platte televisie kwam in 2009 uit op 657 euro.
Tv-fabrikanten probeerden het afgelopen jaar met nieuwe snufjes, zoals LED-tv's en internet op televisie, de gemiddelde prijs op te krikken. Dit lukte echter ,,zeer beperkt'', aldus onderzoeker Barbara Schouten van GfK.
De gemiddelde prijs voor LED-tv's daalde namelijk het afgelopen jaar snel van 2160 euro naar 1375 euro. ,,De markt lijkt steeds maar niet in staat om forse technologische verbeteringen voor een langere tijd op een hoger prijsniveau te houden'', zegt ze.
Televisies zijn qua omzet goed voor ongeveer de helft van de markt voor consumentenelektronica in Nederland. Muziekspelers kregen ook een harde omzetklap (min 14 procent). De verkoop van blu-rayspelers zat daarentegen in de lift.
GfK publiceert elk kwartaal cijfers over de verkoop van technische consumentengoederen. Op deze markt, waartoe ook huishoudelijke apparatuur, computers en telefoons worden gerekend, ging vorig jaar in totaal 9,4 miljard euro om. Dat is ruim 7 procent minder dan in 2008. ANP