Schoonmakers, NS-personeel en de vakbeweging klagen in het AD over steeds smeriger treinen. Door een grote bezuiniging bij het ingehuurde schoonmaakbedrijf rijst de werkdruk op het spoor de pan uit. WC's blijven daardoor vies en in wagons slingert afval rond.
Vieze wc's, rommel en stank
Reizigers klagen vooral over vieze wc's, rommel op de vloer en ranzige bekleding. Personeel noemt daarnaast ook de onverdraaglijke stank. De NS'ers vrezen dat boze reizigers bij hen verhaal komen halen.
3 minuten uitrusten
Een schoonmaakster in Eindhoven: ,,De laatste tijd is de dienstverlening op dit punt hard achteruit gegaan. Treinen rijden vaker vies het station uit. De hygiëne komt in gevaar''. Een collega in Nijmegen: ,,We werken razendsnel een trein door, rusten drie minuten uit en dan komt de volgende.'' Het vervoersbedrijf weerspreekt de klachten.
Hoge werkdruk
Volgens stelt FNV Bondgenoten ligt het probleem bij de hoge werkdruk van de schoonmakers. De vakbondsorganisatie voor de schoonmakers wil later deze maand in overleg met NedTrain en Hago Rail Services (HRS) om de problemen op te lossen.
Problemen begonnen bij nieuw contract
NedTrain, een 'dochter' van NS, sloot vorig jaar een deal met HRS. Voor die tijd waren nog vijf leveranciers van schoonmaakdiensten actief. Met het ingaan van dat nieuwe contract zijn de problemen begonnen, zo stelt FNV Bondgenoten.
Onrust stijgt
,,De onrust onder onze leden is sinds dit nieuwe contract gestaag aan het stijgen'', aldus bestuurder Herrie Hoogenboom van FNV Bondgenoten. ,,De grens van wat mensen kunnen, is allang bereikt. Ik heb ook gezegd: ga niet rennen door die treinen, iedereen moet namelijk wel door tot z'n 67e.''
Reactie NS
,,Bijna 60 procent van onze reizigers geeft ons een 7 of hoger voor de reinheid van treinen'', zo stelt de NS in een reactie. En: ,,Meldingen over viezigheid worden voor 95 procent binnen 2 uur opgelost. Voorheen was dit 60 procent.''
ANP