Na jaren van bouwen gaat het nieuwe treinstation in Delft open. De eerste passagierstrein rijdt zaterdagochtend door de nieuwe tunnel en stopt op het nieuwe ondergrondse station. Vorige week reed de laatste trein boven de grond door Delft.
Druk
Delft ligt aan een van de oudste lijnen van Nederland. De eerste trein stopte er in 1847. Het is ook een van de drukste trajecten. Per dag reden er 350 treinen over een oud en lawaaiig spoorviaduct langs de historische binnenstad. Het was bovendien een flessenhals. In de nieuwe, ruim 2 kilometer lange tunnel liggen op den duur vier sporen. Dat betekent dat er ruimte is voor meer treinen. Intercity's kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen.
Te duur
De tunnel kost 1 miljard euro en Delft betaalt bijna de helft. Dat bleek een te grote investering. De gemeente moet nu flink bezuinigen, maar dat is niet genoeg om de begroting op orde te krijgen.
Stadspark
Volgende maand wordt het oude viaduct gesloopt. Op de plek van de rails komt onder meer een stadspark. Het oude stationsgebouw blijft wel bestaan. Daar komt mogelijk horeca in, met het oude perron als terras.