Om drukte te vermijden, laten we sinds corona massaal pakketjes thuis afleveren. Daarom lopen pakketbezorgers al maanden de longen uit hun lijf om al die pakketten op de juiste plek te krijgen. En dan komt ook de normaal tóch al drukke feestmaand december er nog overheen.
Deze week erkende PostNL dat niet alle postpakketten op tijd opgehaald en bezorgd kunnen worden. Volgens het postbedrijf is het de eerste keer dat zoiets gebeurt. De drukte in veel steden vorig weekend – waarin winkels hun deuren eerder moesten sluiten door optreden van de burgemeester – zou hebben geleid tot nóg meer drukte op de pakketmarkt.
Pakketbezorgers hebben al maanden met een hogere werkdruk te maken dan normaal. “Met corona gingen mensen massaal thuiswinkelen, omdat je niet naar de winkel toekon. Dat betekent dat er dertig tot vijftig procent groei zat in het aantal bezorgde pakketten”, zegt Pieter Paul Slikker van de Belangenvereniging voor Pakket Distributeurs (BVPD). “Dan komt daar de traditioneel drukste periode met Black Friday, Sinterklaas en Kerst nog bij. Dat betekent dat er nog eens vijftig procent groei in zit. Momenteel worden er per dag ruim 1,5 miljoen pakketten bezorgd.”
Begin 2020 liet Rambam (BNNVARA) in een uitzending over pakketbezorgers zien dat een groot deel van de pakketbezorging wordt verzorgd door onderaannemers. Dit zijn vaak zelfstandigen met personeel, die in opdracht werken voor de grote bezorgbedrijven als PostNL. Rambam toonde aan dat pakketbezorgers zich – al vóór de coronacrisis echt begon in Nederland – onder flinke werkdruk staan en zich uit de naad moeten werken om alle pakketjes op tijd geleverd te krijgen. Slikker: “Pakketbezorgers hebben ongeveer twee minuten per pakketje, dat komt neer op zo’n dertig pakketten per uur.”
De BVPD maakt zich boos. “PostNL verhoogt de tarieven voor webshops momenteel met 25 cent onder het motto: het is heel druk, we hebben meer materieel en mensen nodig. Maar ondertussen zeggen ze tegen de onderaannemer, waar driekwart van de pakketbezorgers voor werken: jullie mogen meer pakketten bezorgen, dus jullie kunnen efficiënter werken en dus kunnen de tarieven omlaag. Dat betekent dat de werkdruk nog hoger wordt in deze periode en dat deugt niet.”
De kans is groot dat ook jij je (vaste) pakketbezorger de afgelopen maanden vaker aan je deur hebt staan, doordat je tijdens de coronacrisis meer online bent gaan bestellen. Om de pakketbezorger – tijdens wéér een lange en zware werkdag – een hart onder de riem te steken, roept Kassa op om je waardering uit te spreken voor zijn of haar werk. Dat kan door het geven van een compliment of een warme bak koffie voor onderweg, maar ook door het geven van een klein presentje.
Vijf redactieleden van Kassa verrasten deze week hun pakketbezorger al met een (klein) cadeautje. En vijf keer liep de bezorger met een grote glimlach terug naar zijn bestelbus.
Mocht je meedoen aan onze actie en (met toestemming) een leuke foto maken nadat je jouw pakketbezorger hebt verrast, mail deze foto dan naar kassa@bnnvara.nl. En als je samen met je straatgenoten grotere plannen hebt, laat dit dan ook zeker even weten. Wellicht komen we dan zelf ook even voorrijden deze week.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!