De aangifte van de partijen richt zich met name op de stikstofberekeningen die voor Lelystad Airport zijn gebruikt. Uit de berekeningen zou blijken dat de toekomstige luchthaven voor vakantievliegverkeer zo weinig stikstof uitstoot, dat er geen natuurvergunning nodig is. Onder de huidige stikstofmaatregelen zou een natuurvergunning een belangrijk probleem voor de opening van Lelystad Airport kunnen zijn.
Al eerder bewezen deskundigen van SATL dat die berekeningen nooit konden kloppen. Ze stelden dat allerlei stikstofbronnen niet meegeteld waren. De actievoerders kregen gelijk van onder andere het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De actievoerders ontdekten eerder ook al zulke grote fouten dat er een nieuw milieurapport moest worden gemaakt.
Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen viel de stikstoffout te verklaren door het gebruik van een verkeerd computerprogramma, Dat klopt niet, menen de deskundigen. Volgens de actievoerders lieten ambtenaren eerder ook al nieuwe rapporten maken door adviesbureaus op basis van herzieningen die in werkelijkheid niet bestaan. Zo is de Tweede Kamer meerdere keren bewust verkeerd geïnformeerd, zeggen zij, terwijl vragen worden ontweken.
SATL vroeg alle betrokkenen waartegen aangifte is gedaan van tevoren om een reactie, maar kreeg geen commentaar. "De overheid dient betrouwbaar en integer te zijn", stelt SATL. SATL noemt de gebeurtenissen schandalig en geeft aan daarom naar de rechter te zijn gestapt. Het OM zal onderzoeken of er reden is voor een strafzaak. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!