Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
ACM stopt misbruik peperdure doorschakelnummers
07-01-2019
•
leestijd 1 minuten
•
69 keer bekeken
•
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twee telefoonnummers van doorschakeldienst Telinfo ingetrokken omdat er misbruik is geconstateerd. Gedupeerde consumenten krijgen hun geld terug.
Volgens de toezichthouder liet Telinfo bellers standaard bijna 10 minuten in de wacht staan, terwijl de gesprekskosten per minuut werden afgerekend. Vaak werd daarna de verbinding verbroken, soms werd wel doorverbonden.
Duizenden telefoontjes
In totaal gaat het om enkele duizenden telefoontjes. Mensen die tussen 7 september en 3 oktober 2018 gebeld hebben naar nummers van Telinfo, krijgen hun telefoonkosten terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven de gedupeerden zelf niets te doen.
Telecombedrijven verantwoordelijk voor terugbetalen
Hoewel de telecombedrijven zelfs niet schuldig zijn aan het misbruik, bepaalt de wet dat zij toch verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument. ,,Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een exploitant ze niet onnodig lang aan de lijn houdt en dat daadwerkelijk een dienst wordt aangeboden'', aldus ACM-bestuurslid Henk Don. ANP