Toezegging sms-dienstverleners onder de maat
19-03-2010
• leestijd 1 minuten
Verkopers van allerlei sms-diensten, zoals ringtones of wallpapers, voldoen nog niet aan regels die consumenten moeten beschermen tegen malafide aanbieders. Daarom eist minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken ,,zo snel mogelijk aanvullende maatregelen''.
Dat heeft de minister vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer. Een zogenoemde gedragscode die door de branche zelf is geactualiseerd, voldoet nog niet aan de wensen van de bewindsvrouw.
Zo kunnen sms-diensten nog steeds op een onduidelijke manier worden aangeboden, bijvoorbeeld via quizjes, testjes en prijsvragen op internet. Daarna krijgt iemand plots iets anders geleverd dan gewenst of blijkt iemand onverwacht vast te zitten aan een duur sms-abonnement.
De minister ziet wel pluspunten in de nieuwe gedragscode. Zo kan iemand zich voortaan makkelijk afmelden van een dienst, wordt bij de aanmelding vermeld dat het gaat om een abonnement en zijn kosten inzichtelijk. Verder komt er een zwarte lijst van overtreders en worden hogere boetes mogelijk.
Voormalig staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken heeft al wetgeving tegen malafide aanbieders voorbereid. Deze moet onder meer tegengaan dat providers, zoals KPN en Vodafone, automatisch geld afschrijven van een rekening als blijkt dat een aanbieder van een sms-dienst zich niet aan de regels houdt. Volgens Van der Hoeven wordt de wetgeving voor 1 juli uitgewerkt.
Eerder bleek uit onderzoek van het kenniscentrum Mijn Kind Online dat een kwart van de jongeren wel eens is opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Volgens het centrum verdienen de aanbieders daar miljoenen euro's mee. ANP