Het wettelijk toegestane geluidsniveau in Nederland moet omlaag. Dat
meldt het RIVM op basis van een onderzoek naar gezondheidsschade door
geluid. Ondanks de Nederlandse geluidsnormen ondervinden namelijk meer
dan een miljoen mensen ernstige hinder van geluid door wegverkeer,
treinen, vliegtuigen en windturbines.
Ook zouden de gebieden rond overlastgevende geluidsbronnen meer
onderzocht moeten worden, zodat mensen die ernstige hinder of
slaapverstoring ondervinden beter in beeld komen. Beleidsmakers en
(lokale) professionals zouden gezondheid een belangrijker onderdeel
moeten laten zijn van beslissingen over geluid bij woningen. Dat zou het
extra risico op ernstige gezondheidseffecten van geluid moeten
verminderen, zoals coronaire hartziekten. Zulke effecten treden bij
lagere geluidsniveaus op dan tot nu toe werd aangenomen, aldus het RIVM.
Nieuwe geluidsrichtlijnen WHO
Het rapport van het RIVM is opgesteld naar aanleiding van de nieuwe
geluidsrichtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2018.
Die richtlijnen zijn erop gericht mensen te beschermen tegen schadelijke
gezondheidseffecten door geluid. Zo is treingeluid vanaf 54 decibel
schadelijk voor de gezondheid, aldus de WHO. Voor wegverkeer is dat 53
decibel, voor vliegtuigen en windmolens is dat lager: 45 decibel. ANP