Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Tips en trucs: tientallen euro's besparen op treintickets

11-10-2014
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
11099 keer bekeken
  •  
195x90_nsinternational.jpg
De trein is tegenwoordig een uitstekend alternatief voor een lange autorit of een vliegreis waarbij je ver buiten het centrum van de stad arriveert. In de meeste gevallen zal je dan bij NS International uitkomen voor je ticket, maar daar blijken de tarieven onnodig hoog te liggen. Hoe zit dat? We geven je praktische tips en trucs hoe jij flink kan besparen op Europese treintickets.
Een grens verder is veel duurder
In Nederland boeken de meeste mensen hun treinkaartje bij NS International of de Treinreiswinkel. Veel steden in omringende landen zijn nog redelijk betaalbaar. Zo kan je voor nog geen twintig euro aan de Rijn op een terras zitten in steden als Düsseldorf of Keulen. Naar de stad van de liefde? Parijs kost je €35. Belgische steden als Brussel en Antwerpen gaan voor €29 over de toonbank. Naar het Oktoberfest in München? Voor €39 ben je er, maar dan moet je wel vroeg boeken. Uiteraard allen enkele reizen en vanafprijzen. Reizen met de trein binnen Europa is echter niet altijd goedkoop. Als je namelijk verder wil dan Duitsland naar bijvoorbeeld Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen of Denemarken, dan wordt het al snel prijzig. De tarieven bij NS International gaan dan richting en over de €100 per enkele reis. 
Wat kost een treinticket?
Wij inventariseerden half september op de website van NS International de tarieven van treintickets naar bekende steden als Wenen, Praag, Tsjechië en Kopenhagen. Daarvoor hebben we als uitgangsdatum 19 november 2014 genomen met vertrek vanaf Utrecht CS. Voor de reis naar Warschau kozen we 5 november 2014 als reisdatum. Op de website van NS International kozen we steeds voor een enkele reis zonder kortingskaarten. Daarna kozen we ervoor om met een dagtrein te reizen en werd er gekeken naar een route die zowel gunstig qua vertrek-, maar ook qua aankomsttijd was. Daar rolden de volgende tarieven uit:
Praag: €104,60
Wenen: €117,10
Warschau: is online niet te boeken dus gebeld: €104,00 + €7,50 boekingskosten + €2,50 betaalkosten
Hoe werkt dat splitsen?
Een treinticket splitsen betekent dat je één ticket van A naar B opdeelt in twee tickets, dus A naar B en B naar C. Plaats B is dan het grensstation of een station vlakbij. Het kan ook een station zijn na de grens dat NS International aangeeft als station om over te stappen. Nederland kent een beperkt aantal grenspunten (in Duitsland) voor treinverkeer naar het oosten: Weener, Bad Bentheim, Gronau, Emmerich, Venlo en Herzogenrath. Als je op de website van NS International een reis hebt gevonden (tegen het laagste tarief uiteraard) kan je zien waar deze trein de grens passeert. Klik op 'Route' en in het reisschema staat de naam van de grensplaats met '(Gr)' toegevoegd. Dat is meestal ook de plaats die je kan hanteren als 'splitslocatie'. Voor onze bestemmingen leggen de treinen de volgende route af: 
Utrecht CS - Amersfoort - Berlijn - Praag
Utrecht CS - Düsseldorf - Wenen
Utrecht CS - Amersfoort - Berlijn - Warschau
Wat scheelt het als ik een kaartje splits?
Warschau/Praag
Voor de reis naar Praag en Warschau hebben wij het kaartje gesplitst in Bad Bentheim. Bij NS International koop je een kaartje Utrecht - Bad Bentheim voor €19,00. Bij de Deutsche Bahn betaal je €39,00 van Bad Bentheim naar Warschau of €49,00 van Bad Bentheim naar Praag.  
Naar Kopenhagen hebben we ons ticket gesplitst in Gronau, net over de grens bij Enschede. Een kaartje Utrecht - Gronau kost €22,10 en een kaartje Gronau - Kopenhagen €39,00. Het tweede kaartje kopen we bij de Deutsche Bahn. Samen €61,10 in plaats van €98,40.
Voor Wenen geeft NS International aan dat we moeten overstappen in Düsseldorf. Een kaartje Utrecht - Düsseldorf kost €19,00. Een kaartje Düsseldorf - Wenen kost bij de Oostenrijkse spoorwegen slechts €49,00. Samen €68,00, een besparing van €49,10 voor een lekker stuk taart in Wenen.
Waar en hoe koop ik mijn kaartjes?
Je koopt heel makkelijk een kaartje bij NS International . Met hetzelfde gemak kan je ook kaartjes kopen bij de Deutsche Bahn en de spoorwegmaatschappijen van Oostenrijk (ÖBB) en Zwitserland (SBB). De website van de Deutsche Bahn is zelfs in het Nederlands beschikbaar en die van de ÖBB en SBB in het Engels. Op alle drie genoemde websites hoef je je niet te registreren, kan je betalen met je credit card en kan je je ticket zelf thuis printen.
Waarom zijn deze kaartjes bij NS International zo duur? 
In het boekingssysteem van NS International zit een oud deel en een nieuw deel. Het nieuwe deel betekent dat NS International is verbonden met het tariefsysteem van België, Frankrijk en Duitsland voor reizen van en naar deze landen. Náár Duitsland verkoopt NS International het Europa Spezial ticket. Dat is een goedkoop kaartje, eigenlijk voor Duitsers, om van en naar een buurland te reizen. Daarom zijn de kaartjes náár Duitsland bij NS International wèl betaalbaar. 
Meer voorbeelden
In dit overzicht staan alle routes nog eens op een rijtje. Hierin vind je ook een voorbeeld naar Verona, Luxemburg en Zürich. Ook hier zijn prijsverschillen genoteerd. Bij Zürich laten we zien dat ook de Zwitserse spoorwegmaatschappij een goedkoop ticket (Sparangebot) aanbiedt van en naar Duitsland. 
Voor Polen moet je bellen
Als je met de trein naar Polen wil kan je een zoekopdracht invoeren op de website van NS International. Als je vervolgens klikt op 'Zoek treinen', dan krijg je de melding dat je moet bellen. Vervelend, want je moet wel eerst een formulier invullen. Aan de telefoon krijg je van de medewerker alsnog niet het laagste tarief, namelijk die twee Europa Spezial kaartjes aan elkaar geknoopt, maar een hoog tarief. Verder betaal je boekingskosten en betaal je kosten om 'te mogen betalen'. NS International geeft aan dat Polen niet meer online te boeken is omdat er in het verleden te veel fout ging. NS International: "Op het call center zit expertise voor complexe reizen. De medewerker legt ook meteen de voorwaarden uit. Het klopt dat de klant boekingskosten en betaalkosten moet betalen als deze belt." 
Zitplaatsreserveringen zijn verplicht
NS International is de enige vervoerder van de grote vervoerders (B-Rail, DB, ÖBB, SBB, SNCF) waarbij verplicht een zitplaatsreservering is opgenomen bij transittickets. De reiziger ziet op pagina twee van het boekingsproces op de site van NS International een prijs staan. Op pagina drie staat vervolgens dat dit inclusief €4,00 voor een zitplaatsreservering is. Helaas is deze €4,00 niet uit te vinken. Bij alle andere genoemde vervoerders mag de consument zelf bepalen of deze een zitplaats wil reserveren en daarvoor wil betalen. 
Oplossing NS International
Marjon Kaper is directeur van NS International en reageert in de studio. Zij geeft aan dat NS International het ook heel vervelend vindt dat deze situatie er is. "Het is een heel gedoe, maar we willen het wel oplossen. Daarom zijn we in gesprek met de Deutsche Bahn om in december 2015 aangesloten te worden op hun tariefsysteem voor transittickets. Dat betekent dat je vanaf volgend jaar bij NS International één kaartje koopt dat net zo duur is als twee losse kaartjes. Hiermee wordt het voor de consument een stuk goedkoper om ook verder dan Duitsland met de trein te reizen." NS International liet tevens weten dat door aansluiting op het Duitse tariefsysteem (Neue VertriebsSystem) de verplichte zitplaatsreservering komt te vervallen en de consument dus zelf mag kiezen of hij een stoel wil reserveren. "Dit systeem is soortgelijk aan dat van de SNCF. Daarom zie je op reizen naar Frankrijk geen prijsverschillen." Kassa informeerde bij de Deutsche Bahn en deze liet weten dat NS International al is aangesloten op het NVS-systeem voor transittickets, maar dat men de technische zaken nog niet op orde heeft om twee Europa Spezial kaartjes als één ticket te verkopen. NS International liet tevens weten: "Het gaat overigens in het onderzoek van Kassa om slechts 2% van alle boekingen. Dit soort bestemmingen worden bijna niet geboekt met de trein bij ons. NS International is van mening dat wij ook vaak goedkoper zijn dan een gecombineerd ticket bij de DB, bijvoorbeeld bij last minute reizen."
Tips om te besparen op treintickets
Ook in de studio is Hildebrand van Kuyeren. Zijn website Treinreiziger.nl volgt de ontwikkelingen op het spoor in binnen- en buitenland op de voet. Samen met hem heeft Kassa een aantal nuttige tips waarmee je flink kan besparen op je treinreis.
Advies
Tot slot nog een advies zolang NS International niet zelf actief deze goedkope variant aanbiedt. Wij adviseren de reiziger, die op zoek is naar een treinkaartje verder dan Duitsland, goed te kijken of het goedkoper is om één ticket op te splitsen in twee. Rondshoppen loont, ook bij de Oostenrijkse en Zwitserse spoorwegen die net als de DB elk hun eigen goedkope kaartjes (Sparangebot in Zwitserland en SparSchiene in Oostenrijk) hebben.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!