Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Tientallen miljoenen voor compensatie gedupeerden Crédit Agricole

15-02-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
649 keer bekeken
  •  
Eén van de grootste aanbieders van consumentenkrediet in Nederland gaat haar klanten compenseren voor te hoge rentes op leningen. Crédit Agricole verkocht onder verschillende Nederlandse merknamen als Interbank, Ribank en de Nederlandse Voorschotbank vermoedelijk honderdduizenden doorlopende kredieten. Recent bepaalde het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het Kifid, dat de rentes daarop te hoog waren. De bank heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten daarvoor te compenseren en gaat per 1 mei ook alle doorlopende kredieten opzeggen. 
Dat laat Crédit Agricole in een reactie weten aan Kassa. De bank zegt met de maatregelen te komen naar aanleiding van de uitspraak van het Kifid en om klanten te helpen naar een toekomst zonder schulden. In het recent gepubliceerde jaarverslag over 2018 schrijft de bank echter ook dat ze verplicht werd tot het compenseren vanwege instructies van toezichthouder AFM. In het jaarverslag is verder te lezen dat de bank negentig miljoen euro heeft gereserveerd voor het compensatieplan. Afhankelijk van hoeveel klanten zich voor de compensatie bij de bank melden kan dat bedrag veranderen. Per tien procent van de klanten stijgen of dalen de totale kosten met 22 miljoen euro.  

Melden voor compensatie

Zowel oude als huidige klanten van Crédit Agricole kunnen zich bij de kredietverstrekker melden voor compensatie. Het is nog niet precies duidelijk wanneer de bank met het compenseren gaat starten. Als het zover is, worden klanten daar per brief of via advertenties over geïnformeerd. Crédit Agricole bouwt een speciale website waar consumenten zich daarna kunnen melden voor de vergoeding voor de te hoge rentes.  

Opzeggen doorlopende kredieten

In het statement aan Kassa kondigt de bank ook aan dat ze per 1 mei de doorlopende kredieten van alle klanten gaat opzeggen. De kredieten worden omgezet in leningen die in maandelijkse termijn afgelost moeten worden en waarbij geen opnamemogelijkheid meer is. Klanten met vragen over de maatregelen kunnen daarvoor terecht bij hun tussenpersoon of bellen met een gratis telefoonnummer van de bank: 0800-0056. 

Reactie Crédit Agricole

Dossier: wurgkredieten

Check voor alle informatie over dit onderwerp ons Dossier wurgkredieten. Bekijk hier de hele uitzending.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!