Je koopt via Fastor.Shop, VitaSup.nl of Maatjelichter.com afslankcapsules in de hoop een paar kilo kwijt te raken. Alleen de capsules worden nooit geleverd, de kilo’s vliegen er níet af, maar je bent wél je geld kwijt. Het overkwam tientallen mensen.
Tientallen klachten
In de zomer van 2018 ontving Kassa klachten over Fastor.shop en ook op de website
klacht.nl
staan tientallen klachten over deze webshop. Zo ook die van Kim uit Drunen. Ze heeft diverse diëten geprobeerd, maar niets werkte. Ze kocht daarom in juli afslankcapsules voor €69,95 via Fastor.shop, want wellicht zou dit hét wondermiddeltje zijn. Maar ze ontving het product niet, was haar geld kwijt en kreeg geen contact met Fastor.shop. Ze stuurde vier e-mails, een bericht via Facebook en belde een aantal keer, maar tevergeefs. En tot overmaat van ramp werd Fastor.shop ook nog eens offline gehaald.
Zelfde websites, zelfde eigenaar
Begin januari stromen de klachten binnen over VitaSup.nl en Maatjelichter.com bij
klachtenkompas.nl. De klachten zijn hetzelfde als die van Fastor.shop; geen pakketje ontvangen óf geen geld terug ondanks dat het pakketje geretourneerd is. En de herinneringen en aanmaning van Afterpay blijven maar komen. VitaSup verkoopt nagenoeg hetzelfde als Fastor.shop: afslankproducten.
De eigenaar achter de websites Fastor.shop, VitaSup.nl, Maatjelichter.com én Maatjeminder.com is een oude bekende van Kassa, namelijk Ruben van Diermen. Hij is óók de eigenaar van afslankringen.nl en daar besteedde Kassa al twee keer eerder aandacht aan, vanwege
ongevraagde pakketjes naar oud-klanten
en
onterechte incasso’s
. Van Diermen gaf destijds aan dat de problemen ontstonden omdat het heel druk was en de ongevraagde pakketjes werden per ongeluk verstuurd door een storing in het systeem. Nu geeft de eigenaar van de diverse websites aan dat er geen nieuwe problemen zijn, maar dat consumenten vaak niet voldoen aan het retourbeleid van VitaSup en Maatjelichter. Ook geeft Van Diermen aan dat het onmogelijk is dat producten niet worden opgestuurd. Hij zegt de klant hoog in het vaandel te hebben en de klachten op te willen lossen, maar ook dat de doelgroep van VitaSup en Maatjelichter de hele dag de tijd hebben om elkaar op te hitsen.
Facebookgroep
Van Diermen refereert daarmee naar de Facebookgroep ‘Lotgenoten vitasup/maatje lichter’. Deze groep is door Daisy Makkink in het leven geroepen om ervaringen en klachten te delen. Daisy kreeg echter een e-mail van VitaSup waarin ze verzocht werd de groep te verwijderen omdat het onder smaad en laster zou vallen. Volgens Angelique de Koning, jurist van
Miss Legal, is daar in dit geval geen sprake van. “Op de Facebookgroep zie je duidelijk dat Daisy de bedoeling heeft gehad om andere gedupeerden te helpen. Ze geeft tips over hoe je VitaSup kunt bereiken, wat je ze kunt mailen. En dat mensen aangeven dat ze zich opgelicht voelen, dat is begrijpelijk. Dat mogen ze ook uiten. Er is in mijn ogen dan ook geen sprake van iets waardoor zij beschuldigd kan worden van smaad of laster.”
Neprecensies
Kassa kwam erachter dat op de websites van VitaSup en Maatjelichter diverse recensies staan met zogeheten stockfoto’s. Dat zijn foto’s die iedereen gratis of voor een bepaald bedrag kan downloaden. Volgens De Koning mag dat niet en valt het onder misleiding. “Je mag een stockfoto gebruiken, maar je mag niet doen alsof het een foto is die een klant heeft ingestuurd. Anders moeten ze dat erbij vermelden.”
Tekst loopt onder de foto's verder.
Zoals het op de website staat:
De stockfoto’s:
Naast de neprecensies op de website kwam Kassa tot de ontdekking dat een positieve recensie op Facebook van iemand genaamd ‘Korte Piet’, niet daadwerkelijk die persoon op de foto is dat bij het account hoort. Dat is namelijk Martijn uit Wageningen. Wij namen contact op met Martijn: “Dit is een oude foto van mij. Maar ik heb geen idee wie ‘Korte Piet’ is. Ik ken VitaSup ook niet.” Martijn lijkt dus helemaal van niets af te weten.
Mag je zomaar een neprecensie op Facebook plaatsen met een foto van een willekeurig persoon? Nee, dat mag niet zegt De Koning. “Iemand zijn persoonsgegevens, dus een pasfoto, wordt gebruikt. Diegene moet toestemming geven en je zit ook met auteursrecht en portretrecht.”
Tekst loopt onder de foto verder.
De reactie op Facebook van Korte Piet:
Afterpay beëindigt samenwerking
Veel consumenten gebruiken achteraf betalen via Afterpay. Dat was voorheen ook mogelijk op VitaSup.nl en Maatjelichter.com, maar Afterpay heeft de samenwerking inmiddels beëindigd. Zij ontvingen namelijk ook erg veel klachten. “Dit is niet hoe wij willen dat consumenten ervaring hebben met onze betaalmethode. Een van de vereisten die wij stellen richting de webwinkel is dat ze bereikbaar moeten zijn. We hebben in overleg besloten niet langer samen te werken met deze webwinkels.”
Maar wat moet je doen als je nog steeds de betalingsherinneringen hebt? Volgens jurist De Koning moet je zeker niet betalen maar wel altijd in gesprek blijven gaan. Als Afterpay de betalingsverzoeken heeft ingetrokken, hoef je volgens De Koning niets meer te doen. Maar de eigenaar kan wel doorgaan met nieuwe websites. “De eigenaar kan doorgaan omdat hij niet op juridisch vlak wordt gestopt. Je kunt namelijk onbeperkt een bedrijf opstarten via de Kamer van Koophandel”, aldus De Koning.
Video: “Afslankpillen werken niet”
De capsules van VitaSup en Maatjelichter zouden overtollig vet en schadelijke afvalstoffen afvoeren en je daarom een energieboost geven. Maar volgens voedingsexpert Liesbeth Smit werken dergelijke producten helemaal niet.
Bekijk de video hieronder.
Klachten
Heb jij nog een klacht over Fastor.shop, VitaSup of Maatjelichter? Dan kun je je klacht mailen naar
ruben@vitasup.nl
of
klacht@vitasup.nl
. Ruben heeft aangegeven al deze klachten nogmaals te gaan bekijken.
Voorbeeldbrieven
Je kunt ook de
volgende voorbeeldbrieven
gebruiken, die zijn opgesteld door jurist Angelique de Koning.