In september 2017 en mei 2018 besteedden we in Kassa aandacht aan de webshops Bikedepot.nl, Actie-fiets.nl en Onze-fiets.nl. De websites vallen onder Bikedumper. Al ruim een jaar stromen de klachten binnen over fietsen die niet geleverd werden en beloftes over terugbetalingen die niet werden nagekomen. Eigenaar Dzenan (ook wel Jenan genoemd) Merdanovic beloofde in mei beterschap met zijn nieuwe webshop. Maar helaas werd het voor velen geen fietszomer.
Hoe zat het ook alweer?
In onze
eerste uitzending
behandelen we de tientallen klachten over Bikedepot.nl. De eigenaar geeft aan Bikedepot op te heffen, beloofde beterschap en hij kondigt aan een nieuwe website op te richten. Maar helaas, in
mei van dit jaar
is Kassa wederom genoodzaakt aandacht te besteden aan zijn activiteiten bij actie-fiets.nl en de klachtenafhandeling van Bikedepot.nl. Ook de dan nog gloednieuwe website onze-fiets.nl heeft al de eerste vergelijkbare klachten ontvangen. Dzenan laat Kassa weten dat de klanten uit onze reportage “het geld teruggestort hebben gekregen of het staat maandag op de rekening”. Dit blijkt ook te kloppen.
Na onze uitzendingen verdwijnen Bikedepot.nl en actie-fiets.nl van het toneel, maar over onze-fiets.nl stromen er gedurende afgelopen zomer honderden klachten binnen. Wederom over niet geleverde fietsen en over beloftes over het terugbetalen die niet worden nagekomen.
Belofte maakt schuld
Eén van de gedupeerden is Yasmin. Zij heeft een mintgroene omafiets besteld om mee naar haar werk te fietsen. Meerdere keren belooft onze-fiets.nl de fiets te leveren en blijft Yasmin speciaal thuis voor de levering. Maar de levering blijft uit. Ook Kirsten kocht samen met haar vader een fiets van Kirstens verjaardagsgeld. Na twee keer thuis gebleven te zijn van werk voor een levering die uitblijft, vraagt Peter het geld terug. Maar daar wacht Kirsten nog steeds op.
Volgens gedupeerde is het lastig contact te krijgen met de klantenservice. Gedupeerden worden geconfronteerd met wisselende openingstijden, gesloten chatfuncties en eindeloze wachtdeuntjes. Maar als je ze dan spreekt wordt je vriendelijk geholpen en wordt er beterschap beloofd. Beloftes die niet altijd stand blijken te houden.
Onze-fiets.nl niet meer beschikbaar
Nadat Kassa contact probeert te zoeken met onze-fiets.nl is de website opeens afgeschermd. Tot op heden staat er “Indien u lopende bestellingen heeft, mail naar:
info@onze-fiets.nl
". Wel valt het ons op dat de URL van koopjefiets.nl weer online is. Met exact dezelfde boodschap als op onze-fiets.nl.
Reactie Onze-fiets.nl
Eigenaar Dzenan Merdanovic bleek ook voor ons lastig te contacteren. Anderhalve week negeert hij onze contact verzoeken via telefoon of e-mail. Uiteindelijk krijgt Kassa een e-mail: “Besloten is de handelsactiviteiten te beëindigen. En de openstaande bestellingen af te handelen. Er worden geen nieuwe meer aangenomen. Indien er klachten zijn kunnen zij dat per mail naar
info@bikedepot.nl
zodat we dit oplossen.” Helaas geeft hij hierin niet aan of gedupeerden met lopende klachten nog kunnen rekenen op hun geld.
Op onze vraag of Dzenan van plan is op koopjefiets.nl wederom fietsen te verkopen krijgen we het volgende antwoord: “Wij gaan zeker niet meer door met onze handel en gaan faillissement aanvragen. Domeinnamen onze-fiets.nl, bikedepot.nl, xlbikes.nl en koopjefiets.nl zijn offline. Zoals aangegeven kan er per mail contact opgenomen worden.” Op het moment van schrijven zijn de websites nog steeds online maar afgeschermd. Daarnaast is er nog geen faillissement officieel aangekondigd.
Ook gedupeerd?
Geeft Onze-fiets.nl niet thuis? Dan kun je ook aangifte doen bij de politie en melding te maken bij
Consuwijzer
onder duidelijke vermelding van Bikedumper en onze-fiets.nl. En wat kun je verder nou doen als je online aankoop niet wordt geleverd?
We hebben 7 tips voor je op een rijtje gezet
.