Tien keer zoveel laadpalen in parkeergarages in 2025
04-03-2021
•
leestijd 2 minuten
•
203 keer bekeken
•
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wil dat er in 2025 tien keer zoveel laadpunten voor elektrische auto's zijn bijgekomen in parkeergarages. Ze maakt daar donderdag afspraken over met Vexpan. Bij deze vereniging voor parkeren zijn 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen aangesloten.
Over vier jaar moet er bij gemiddeld één op de twintig plekken (5 procent) in parkeergarages een laadpaal zijn. In 2030 moet er bij één op de tien parkeerplekken eentje staan. Nu nog is in twee derde van de ongeveer vierhonderd parkeergarages (met zo'n 450 parkeerplaatsen) geen optie om een elektrische auto op te laden. Het is volgens het platform nodig om de laadpalen 'zo slim mogelijk te plaatsen', omdat elektrische auto's andere risico's met zich meebrengen dan benzineauto's.
Risico's in ondergrondse parkeergarages
Kassa heeft een aantal keren laten zie dat met name ondergrondse parkeergarages levensgevaarlijk zijn door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Deze risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden.
Alle auto's in 2030 uitlaatgasvrij
Het aantal elektrische rijders stijgt. In het klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal uitlaatgasvrij zijn, zodat in 2050 al het verkeer schoon is.
André Wielaard, voorzitter van Vexpan: "We gaan actief met elkaar aan de slag om kennis te delen en belemmeringen weg te nemen, zodat de betrokken partijen dit zo goed en efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. Daarmee ondersteunen we tevens het streven van veel gemeenten om het aantal parkeerplekken op straat te reduceren en meer gebruik te maken van garageparkeren." ANP / Kassa