Eindelijk is het zo ver na twee uitzendingen over woekerprijzen bij kaartjes voor Adele. Ticketmaster en Seatwave geven persoonlijk tekst en uitleg over de woekerprijzen van doorverkochte concertkaartjes. Ook vertellen ze over de connectie tussen Seatwave en Ticketmaster en leggen ze uit hoe er kaartjes op Seatwave tegen woekerprijzen worden aangeboden wanneer de kaartjes nog niet eens officieel in de verkoop zijn.
Eerdere uitzendingen
Twee keer
eerder
hebben we
aandacht
besteed aan de woekerprijzen op Seatwave. Tijdens deze uitzendingen werden veel vragen opgeworpen over de connectie tussen Seatwave en Ticketmaster. Dat leggen we
hier
nog een keer uit. Meer achtergrond over promotor Mojo vind je
hier
en
hier
lees je wat een concertkaartje kost. Meer over hoe de servicekosten van concertkaartjes worden berekend kan je
hier
lezen.
Seatwave
Aangezien
Seatwave
niet in Nederland is gevestigd zijn we voor deze uitzending afgereisd naar Londen. Daar hebben we Christoph Homann, Managing Director of Resale Ticketmaster geïnterviewd. Het belangrijkst dat er uit dit interview komt is dat er volgens hem pertinent geen enkele link is tussen de verkoop van doorverkochte kaarten op Seatwave en de kaartverkoop van Ticketmaster. Dat er kaarten op Seatwave staan voordat ze bij Ticketmaster in de verkoop gaan heeft te maken met een eventuele presale van de kaarten. Dit was ook het geval bij Adele, zo legt Homann uit. Dat deze tegen woekerprijzen worden aangeboden ligt volgens Seatwave aan de vraag en aanbod van consumenten. "Wij hebben geen enkele invloed in het bepalen van de vraagprijs," aldus Homann. "Wat Seatwave wel doet is een veilige omgeving bieden voor zowel koper als verkoper."
Ticketmaster
Floris Janssen is hoofd marketing en sales van
Ticketmaster Nederland
heeft plaats genomen in onze studio om tekst en uitleg te geven op de vele vragen die er zijn aangaande de woekerprijzen van doorverkochte concertkaartjes. Internetdeskundige en jurist
Danny Mekić
schuift ook aan zoals hij dat de twee vorige uitzendingen ook deed. Janssen gaat in op de vragen over woekerprijzen bij zusterbedrijf Seatwave, de schijn van kaarten doorsluizen tussen beide bedrijven, de wil van de consument om toch doorverkochte kaarten te blijven kopen (soms zelfs tegen woekerprijzen) en over de oplossing om alleen nog maar concertkaarten op naam te verkopen.
Concertkaarten op naam
In een
eerdere uitzending
liet Jon Heemsberg, directeur van muziektempel Melkweg al weten een proef te willen doen bij het concert van singer- songerwriter Eefje de Visser. Alle concertkaartjes voor het concert op 9 maart 2016 zijn op naam verkocht. Deze manier van verkopen lijkt effect te hebben, geen enkel kaartje van dit concert heeft op Seatwave te koop gestaan. Ook de kaarten van Radiohead, die in mei spelen in de Heineken Music Hall zijn op naam verkocht. Tot op het moment van schrijven zijn deze niet aangeboden op Seatwave. Floris Janssen gaat in op de nadelen en voordelen van deze manier van ticketverkoop. Bekijk daarvoor de reportage.