Ticketaanbieders beloven bij annulering servicekosten terug te betalen
17-02-2020
• leestijd 1 minuten
Ticketaanbieders betalen voortaan de servicekosten terug als een evenement is verschoven of afgelast. Daarmee geeft de branche gehoor aan de oproep die de Consumentenbond vorig jaar deed. Dit zal niet met zekerheid zo gaan bij doorverkopers, die betalen de extra kosten die zij in rekening brengen meestal niet terug.
Beleidsaanpassingen bij kaartverkopers
Belangrijke officiële kaartverkopers, waaronder Eventim en See Tickets, laten weten hun beleid inmiddels ook te hebben aangepast. Ook de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) belooft vanaf nu tevens de servicekosten terug te betalen bij een verschoven of afgelaste voorstelling. De VNPF heeft 108 leden, waaronder Melkweg en Paradiso in Amsterdam, Paard in Den Haag en TivoliVredenburg in Utrecht. Ook festivals als Pinkpop en Lowlands zijn lid van de vereniging.
Juridische grond ontbrak
De Consumentenbond beargumenteerde dat de juridische grond om bij annulering geen servicekosten terug te betalen ontbrak. Daarom drong de bond er in 2019 bij Ticketmaster op aan om het annuleringsbeleid aan te passen. Ticketmaster ging overstag. De Consumentenbond riep hierna de rest van de branche op het goede voorbeeld te volgen.
Niet-officiële verkooppunten
Wie bij een niet-officieel verkooppunt zijn kaarten koopt, krijgt bij annulering bijna nooit het volledige bedrag terug. Doorverkopers maken vaak grote winsten door de kaarten ruim boven de oorspronkelijke prijs te verkopen. De Consumentenbond raadt consumenten aan altijd kaarten bij officiële verkooppunten te kopen.
Bron: de Consumentenbond