Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Texelhopper zorgt voor hopperitis

05-09-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
texelhopper_reizigerskaart.jpg
Hoe gaat het met de Texelhopper? Kassa besteedde vorig seizoen aandacht aan de plannen voor deze nieuwe manier van openbaar vervoer op het eiland. Minder grote bussen en meer taxibusjes die rijden op verzoek. Inmiddels loopt de pilot negen maanden.
Texel was eind vorig jaar in rep en roer - per 14 december ging de Texelhopper rijden. En dat betekende dat buslijnen werden geschrapt, de ov chipkaart niet meer gebruikt kon worden en buskortingen vervielen. In Kassa op 8 november 2014 vertelden bewoners over hun zorgen.
Staatssecretaris Mansveld reageerde in de uitzending van 13 december 2014 op het afschaffen van de OV-chipkaart:  “De OV Chipkaart zal zo snel mogelijk weer geldig zijn op de buslijnen op Texel.”
Inmiddels is het woord ‘hopperitis’ ingeburgerd geraakt op het eiland om de dagelijkse ergernissen rond de Texelhopper te beschrijven. De kaartjes zijn duur (3,- euro voor een enkeltje, ongeacht de reisafstand. Kortingen voor kinderen en ouderen zijn vervallen). De buschauffeurs zijn gestresst. En de OV Chipkaart kan nog steeds niet gebruikt worden.  
Bovendien is het beschikbare budget al overschreden. De provincie stopte ongeveer anderhalve ton extra in het project. Dat komt met name omdat de kosten voor de bus-op-de-boot hoger zijn dan begroot. En dat terwijl er nu 85% korting wordt berekend op die kosten! Als ná de proef de gewone kosten worden doorgerekend, kost het vervoer van de bus-op-de-boot 500.000 euro per jaar. En dat terwijl er voor de bekostiging van ál het openbaar vervoer op Texel per jaar 800.000 euro beschikbaar is. De gemeente Texel liet in een raadsbrief van februari 2015 weten dat ‘er geld bij moet of tijd af. In de huidige opzet halen we de twee jaar van de proef niet met het huidige bedrag.’
Staatssecretaris Mansveld wil dat de OV Chipkaart zo snel mogelijk terugkomt op Texel. Zij is bezig om de Wet Personenvervoer aan te passen zodat de landelijke werking van de OV-Chipkaart straks ook bij wet geregeld is.
Provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor de proef. Gedeputeerde Elizabeth Post wil niet reageren in de studio en geeft ook geen antwoord op onze vragen. Haar enige schriftelijke verklaring luidt:
“De provincie Noord-Holland is positief over het verloop van de pilot Texelhopper tot nu toe. We zien een groei van het aantal reizigers en een hoge punctualiteit. Het is een pilot en tijdens de periode daarvan kan het zijn dat er aspecten zijn die aanpassing behoeven. Daar is het ook een pilot voor. Het is nu nog te vroeg om met conclusies te komen over het totale verloop van de pilot.  Voor het einde van het jaar komen we met een tussenevaluatie, waarin de vervoercijfers en ook de klanttevredenheid is gemeten. Op basis van deze evaluatie kunnen we een reëel beeld geven van de ervaringen tot nu toe.”
Ook de gemeente Texel wilde niet in Kassa verschijnen. Wethouder Eric Hercules laat ons weten:
“Deze Texelhopper pilot is voor Texel een uitgelezen kans om een toekomstbestendig openbaar vervoersysteem te ontwikkelen dat ons hele eiland bereikbaar maakt. Wij realiseren ons dat het anders georganiseerde vervoer iets is waar sommige reizigers aan moeten wennen, mede door de tussentijdse wijzigingen. Dit is inherent aan deze pilotfase, die goed gemonitord wordt inclusief de ervaringen van de reizigers. De tussenevaluatie waarvan de resultaten eind dit jaar bekend zijn, zal een reëel beeld geven van de ervaringen tot nu toe.”
In studio is SP Statenlid Marnix Bruggeman te gast. Hij is vanaf het begin kritisch over de plannen rond de Texelhopper.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!