Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Termijnbedrag verlagen bij diverse energieproviders niet meer mogelijk

14-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
39417 keer bekeken
  •  
Lamp 1127

Het is bij verschillende energieleveranciers niet meer mogelijk om het termijnbedrag te verlagen. Bij zowel EnergieDirect als Eneco is het niet meer mogelijk de maandelijkse betaling naar eigen wens aan te passen, zo meldt BNR.

Als reactie op de explosieve stijgingen van de energieprijzen, besloten veel mensen hun termijnbedrag naar beneden aan te passen om zo financiële ruimte te creëren. Volgens woordvoerder Rianne de Voogt van Eneco “geeft dit de nodige risico’s”, vandaar dat energieleveranciers deze mogelijkheid nu hebben stopgezet voor klanten. 

Veel leveranciers stellen maximum aan termijnbedrag

De ruim twee miljoen miljoen klanten van Eneco moeten sinds juli eerst aankloppen bij hun leverancier als ze het voorschot met meer dan twintig procent willen verlagen. 

EnergieDirect, het budgetmerk van Essent dat zo’n 700.000 klanten heeft, kent sinds eind mei een al een maximumverlaging van tien procent. Grotere verlagingen zijn daar alleen bij hoge uitzondering mogelijk. 

Bij Vattenfall was er voor de energiecrisis al een limiet van twintig procent op verlagingen van het termijnbedrag, tenzij een ‘slimme meter’ een lager verbruik van een klant aangeeft. EnergieDirect gooide eind mei een slot op het termijnbedrag. 

Verlagen voorschot leidt tot ‘tsunami van betaalproblemen’

Essent-topvrouw Resi Becker waarschuwde vorige maand in De Telegraaf al dat het naar beneden bijstellen van het termijnbedrag tot een “tsunami van betaalproblemen” onder klanten zou leiden, wanneer er aan het einde van het jaar de eindafrekening volgt. Wie zijn maandenlang een termijnbedrag heeft gehad dat structureel te laag lag, kan dan fors moeten bijbetalen.

Het bedrijf heeft toen dus al zelf ingegrepen bij EnergieDirect. Volgens woordvoerder Maureen Veurman blijven de 2,5 miljoenen klanten van Essents eigen energiemerk ‘vooralsnog’ vrij in het aanpassen van hun termijnbedragen.

Lager termijnbedrag kan goede reden hebben

Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, meldt aan BNR dat ze begrijpt dat energieleveranciers willen voorkomen dat hun klanten met hoge jaarrekeningen worden geconfronteerd. Zij stelt wel dat er ook goede redenen kunnen zijn om termijnbedragen tussentijds te verlagen. Zo kan een huishouden na het installeren van een waterpomp lager verbruik verwachten.

Energieleveranciers moeilijk bereikbaar

Energieleveranciers geven tegen BNR aan graag in gesprek te willen gaan met klanten over het verlagen van termijnbedragen wanneer daar reden toe is. Het is voor klanten alleen soms een behoorlijke opgave om energieleveranciers te bereiken.

De callcenters van veel energieleveranciers zijn namelijk onderbemand. Essent was eerder deze maand een week volledig onbereikbaar door een technische storing.

Mogen energieleveranciers termijnbedrag op slot gooien?

Of de leveranciers rechtmatig handelen is onduidelijk: volgens de leveringsvoorwaarden van de ‘grote drie’ mag het energiebedrijf eenzijdig een termijnbedrag bepalen. Branche-organisatie Energie Nederland zegt dat het aanpassen van termijnbedragen niet meer is dan 'een service' aan klanten die energiebedrijven ook mogen weigeren. 

De Consumentenbond plaatst daar echter vraagtekens bij: “Je kunt hier een klacht over indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Wij zijn benieuwd hoe die daarover denkt.”

Bron: BNR

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!