Consumenten worden misleid door fabrikanten die hun product als 'volkoren' bestempelen, terwijl slechts en deel van het gebruikte meel volkoren is, meldt de Consumentenbond. Door de misleiding denken consumenten dat ze voor gezonde producten kiezen.
"Veel fabrikanten gebruiken volkoren als verkooptruc op ongezonde producten met veel suiker of verzadigd vet", vertelt directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar. "Met volkorenclaims en graanhalmen op de verpakking proberen ze consumenten te verleiden."
Volkorenmisleiding
Consumenten denken dat ze een gezonde keuze maken als ze kiezen voor een product met zulke volkorenclaims, terwijl er vaak maar een klein deel volkorenmeel in zit. Hoeveel dat precies is, is vaak onduidelijk. "Fabrikanten moeten stoppen met die volkorenmisleiding en zich houden aan de richtlijnen van de NVWA", meldt Molenaar.
Onder andere het biologische beschuit van de Albert Heijn vermeldt niet duidelijk hoeveel vezels er in hun beschuit zit. Op de ingrediëntenlijst staat dat er 82 procent volkorentarwemeel is gebruikt. Toch staat er dat de ene helft van dat percentage bestaat uit volkorentarwemeel en de andere helft uit tarwebloem. Op de verpakking van LU mini crackers volkoren staan veelbelovende graankorrels- en halmen, maar in werkelijkheid zit er slechts 38 procent volkorenmeel in. De rest wordt aangevuld door toegevoegde erwtenvezels om het vezelgehalte te verhogen.
Warenwet
Volgens de Warenwet mag er alleen 'volkoren' zonder verdere toelichting op de verpakking staan als er 100 procent volkorenmeel is gebruikt. Volkoren brood moet altijd gemaakt worden met 100 procent volkorenmeel en voor producten als beschuit en pasta geldt een andere afspraak.