Telefoonlijn voor ouderen met vragen over internetfraude
08-04-2021
•
leestijd 1 minuten
•
594 keer bekeken
•
Senioren die hulp vragen om internetfraude te voorkomen, kunnen via een telefoonlijn bij de ANBO terecht. Met de advieslijn wil de ouderenbond voorkomen dat mensen slachtoffer worden van online oplichting of telefoonfraude.
Door middel van advies wil de ANBO ervoor zorgen dat ouderen "gehaaider" worden en criminelen te slim af zijn. Wie de lijn belt, krijgt tips over onlineveiligheid en de veiligheid van de woning. Aan de telefoonlijn werken ook de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid mee.
Ouderen vaak de klos
Bij internetfraude vormen ouderen een groot deel van de slachtoffers. Meer dan de helft van de meldingen bij de Fraudehelpdesk van fraude via WhatsApp kwam van 56-plussers. Bij oplichting waarbij de oplichter zich voordoet als de bank of een andere instantie kwam 81 procent van de meldingen van ouderen, aldus de ANBO. Met advies moeten er flink minder meldingen komen.