Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telefonische bereikbaarheid overheid kan beter

19-12-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
rijksoverheid overheid 1127
De overheid moet telefonisch beter te bereiken zijn, meldt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Burgers komen bij hem klagen over knelpunten op dit vlak. Al eerder zagen we dat de slechte bereikbaarheid van de overheid een kloof veroorzaakt.

Menselijk contact met de overheid

Volgens de ombudsman maken burgers zich zorgen over de terugtrekkende overheid. Ze willen makkelijk contact kunnen leggen met de overheid, "op een manier die bij hen past", aldus de ombudsman. "Het is hoog tijd dat de overheid de drempels waar de burger nu over struikelt bij een telefoontje weghaalt. De burger heeft recht op menselijk contact met de overheid", zegt Van Zutphen.

Voorwaarden voor verbetering telefonische bereikbaarheid overheid

Van Zutphen noemt drie voorwaarden waaraan de overheid zou moeten voldoen om goed telefonisch bereikbaar te zijn. Zo moet de instantie hun telefoonnemer vermelden in alle uitdingen en ook niet verstoppen op hun website. Daarnaast moeten de telefoonkosten laag gehouden worden, met als maximum het lokale tarief. Verder dringt Van Zutphen aan op het kort houden van de wachttijden. ANP
In oktober dit jaar werd al geconcludeerd dat het ook op andere gebieden bij de overheid schort op het gebied van communicatie. Nu geven de burgers hun relatie met de overheid een mager zesje. Daarom werd aangekondigd dat de overheid taalcoaches gaat aanstellen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!