Te veel Amsterdamse ambtenaren stellen zich te rigide op wanneer burgers aankloppen met een probleem en denken vooral in regels in plaats van oplossingen. Dat stelt de gemeentelijke ombudsman in zijn woensdag verschenen jaarrapport.
mensen vallen te vaak tussen wal en schip
Doordat ambtenaren te vaak "in beperkingen denken'' blijven kwetsbare mensen vaak in de kou staan, stelt ombudsman Arre Zuurmund. Hij haalt diverse voorbeelden aan - onder anderen een vrouw met een progressieve ziekte en een 57-jarige werkloze kapper - wier situatie niet perfect aansluit bij een enkele overheidsregeling. Deze mensen vallen te vaak tussen wal en schip.
Cultuurverandering
"Het belangrijkste is een cultuurverandering'', vindt de ombudsman. "Niet denken vanuit de regels maar vanuit het doel waarvoor ze zijn opgesteld. Wanneer iets volgens de regels niet kan, en 'nee' geen optie is, moet actief naar een andere oplossing worden gezocht.'' Zuurmund merkt in zijn rapport ook positieve ontwikkelingen op. Zo ontving hij vorig jaar 1623 klachten over de gemeente Amsterdam, een daling van 7,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. ANP