Vele honderdduizenden mensen betaalden te veel rente over hun doorlopende krediet met variabele rente, omdat banken massaal verzuimden de rente te laten meebewegen met de dalende marktrente. Kassa vraagt hiervoor al jaren aandacht en met succes! Inmiddels tuigt de ene kredietverstrekker na de andere een compensatieregeling op.
De hoogte van de compensatie is onder meer afhankelijk van het leenbedrag, de betaalde rente en de looptijd. Ook is de ene kredietverstrekker coulanter dan de andere in de berekening van de compensatie. Daarover lopen nog juridische procedures en onderhandelingen. Hieronder lees je de huidige stand van zaken per kredietverstrekker. Kom dus in actie en laat dat geld niet liggen! Kom je er niet uit met je kredietverstrekker? Schakel dan juridische hulp in.
Dit artikel verscheen op 18 september 2021 en is in maart 2023 geactualiseerd. Tekst loopt door onder deze link.
Ben je klant bij ABN AMRO? Dan kun je je aanmelden bij de bank om voor compensatie in aanmerking te komen. De compensatieregeling geldt ook voor klanten van dochterondernemingen van de bank, waaronder ALFAM en ICS. Hieronder zie je welke ondernemingen onder de bank vallen. Het gaat om leningen met een variabele rente, creditcardschulden en betaalrekeningen met de optie tot rood staan. Het gaat in totaal om 150.000 klanten die recht hebben op compensatie.
De bank vertelde Kassa in eerste instantie niet van plan te zijn om de te veel betaalde rente-op-rente terug te geven aan de klant, terwijl Rabobank en Crédit Agricole Consumer Finance (CACF) dit wel al wel teruggaven aan klanten die te veel betaalden. Hierdoor dreigden mensen veel geld mis te lopen.
Dit besluit werd teruggedraaid na een uitspraak van de Commissie van Beroep waaruit blijkt dat de bank wel rente-op-rente terug moeten geven. Met rente-op-rente kan de in eerste instantie berekende compensatie verdubbelen, rekende Stichting Geldbelangen uit.
Eerder werd de bank al op de vingers getikt, omdat te veel betaalde rente van klanten met een ouder krediet niet over de hele looptijd werd vergoed, maar vanaf het jaar 2008. Inmiddels rekent de bank vanaf het jaar 2001.
ABN AMRO hield er in haar compensatieregeling in eerste instantie geen rekening mee dat over een kleinere schuld rente zou zijn betaald als de juiste, lagere rente in rekening was gebracht. Dit wordt ook wel het rente-op-rente-effect genoemd.
Doordat de bank te veel rente in rekening bracht, liepen mensen met een wurgkrediet geld mis dat ze niet konden gebruiken om hun schuld kleiner te maken. Hierdoor betaalden zij jarenlang een torenhoge rente over een bovendien veel te hoge schuld.
Houd goed in de gaten of banken ook deze zogenoemde rente-op-rente teruggeven. Krijg je de rente-op-rente niet terug van de bank? Dan heb je via het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) op dit moment de meeste kans om dat geld wel terug te krijgen. Hierover vind je verderop in het artikel meer informatie.
Ook Rabobank heeft bekendgemaakt klanten te willen compenseren. Deze bank houdt - in tegenstelling tot ABN AMRO - rekening met het zogenoemde rente-op-rente-effect. De bank berekent de vergoeding vanaf 2001. Voor de regeling geldt geen finale kwijting.
Ook deze bank werd in een einduitspraak van het Kifid op de vingers getikt omdat zij te veel rente heeft berekend. Hollandsche Disconto Voorschotbank (ook wel bekend als Vesting Finance) zegt klanten die te veel hebben betaald op individuele basis te benaderen om tot een regeling te komen, blijkt uit navraag bij de Consumentenbond.
Ook deze bank werd in een einduitspraak van het Kifid op de vingers getikt, omdat zij te veel rente heeft berekend. Vooralsnog heeft de bank geen compensatieregeling voor al haar klanten aangekondigd.
De ING compensatieregeling kun je hier vinden. De bank compenseert kredieten vanaf 2001 tegen finale kwijting. De bank geeft ook de rente-op-rente terug aan klanten.
Meer informatie over de compensatieregeling van de SNS Bank kun je hier vinden. De bank compenseert kredieten vanaf 2001 tegen finale kwijting. De bank geeft ook de rente-op-rente terug aan klanten.
Crédit Agricole Consumer Finance (CACF), waaronder de labels Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank vallen, heeft voor de compensatieregeling mijnrentevergoeding.nl in het leven geroepen..
Let wel op: CACF berekent niet over de hele looptijd van het contract een vergoeding, maar vanaf het jaar 2008. Hierdoor kan de compensatie lager uitvallen. CACF past echter wel het rente-op-rente-effect toe, wat weer wel gunstig is. Voor de compensatievoorstellen geldt geen finale kwijting.
Op veel doorlopende kredieten met variabele rente is nauwelijks afgelost en vrijwel alleen maar rente betaald. Veel banken verhoogden de rente op de kredieten na 2008, terwijl de Europese Centrale Bank (ECB) de rente op dat moment juist fors verlaagde vanwege de financiële crisis. Die stijging was in 2011 nog gaande, terwijl de Ombudsman van het Kifid toen al opmerkte dit niet wenselijk te vinden.
Uit uitspraken van het Kifid is echter gebleken dat consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. Het zijn baanbrekende uitspraken geweest die banken uiteindelijk op hun knieën dwongen om mensen hun te veel betaalde rente terug te geven. Krijg jij geen vergoeding over de hele looptijd van de bank? Via het Kifid krijg je die als het goed is wel!
Meen je recht te hebben op een compensatie, maar keert je kredietverstrekker die niet uit? Of heb je het idee dat je te weinig geld terugkrijgt? Dan kun je overwegen om gratis een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat heeft aangegeven vergelijkbare klachten te behandelen volgens de lijn, zoals uitgezet door de Commissie van Beroep. Dat betekent dat over de hele looptijd van het krediet een vergoeding zal worden berekend en je ook de rente op rente terugkrijgt.
Als je naar het Kifid of de rechter wilt stappen om een (hogere) compensatie af te dwingen, dan kan het handig zijn om juridische ondersteuning in te schakelen. Je kunt bijvoorbeeld ook terecht bij advocaat Rob Leijssen van Damsté advocaten. Hij schoof diverse keren aan in uitzendingen van Kassa en vertegenwoordigt verschillende klanten van dochterondernemingen van Crédit Agricole in procedures bij de rechter. Het is ook mogelijk om zelf een andere advocaat uit te zoeken of een beroep te doen op de rechtsbijstandsverzekering.
De claimorganisatie van de Consumentenbond probeert via bemiddeling banken die te veel rente hebben berekend zo ver te krijgen klanten te compenseren. De organisatie is met diverse banken in gesprek. Klanten kunnen ook via deze weg compensatie proberen te krijgen van banken die nog geen compensatieregeling hebben getroffen.
De organisatie ontvangt een no-cure-no-pay-percentage van 10 procent van de afgesproken compensatie per klant. Als er geprocedeerd moet worden, loopt dat percentage op tot 20 procent. Lees hier meer over de service. Let wel op: het is aan te raden om de algemene voorwaarden van Consumentenbond Claimservice helemaal door te lezen voordat je je aanmeldt!
Stichting Geldbelangen zet zich zet sinds 2016 samen met Kassa in voor gedupeerden van wurgkredieten. De organisatie staat klanten bij in procedures bij het Kifid. Ze vraagt daarvoor een donatie van 65 euro per uur. Het lukt de Stichting regelmatig om een hogere compensatie te bedingen via het Kifid, omdat de compensatieregelingen van de kredietverstrekkers zelf op een aantal punten tekortschieten. We vroegen hiervoor aandacht aan in onze uitzending van zaterdag 18 maart.
De organisatie Shureluck staat ondernemers met een ondernemerskrediet bij die teveel rente hebben betaald. Shureluck wil een collectieve claim starten om dat geld terug te krijgen. Of dat gaat lukken, is niet bekend.
De organisatie kwam onlangs in opspraak: Shureluck is voor drie jaar geschorst door het Kifid, omdat klanten niet goed zijn bijgestaan. Gedurende deze periode mag Shureluck geen klachten indienen namens consumenten bij het Kifid.
Stichting Geldbelangen probeert ondernemers ook verder helpen. Zij heeft een meldpunt voor ondernemers geopend.
Ondernemers met een ouder krediet kunnen helaas geen klacht indienen bij het Kifid voor laagdrempelige geschillenbeslechting. Dat komt omdat de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering pas in juli 2018 in werking is getreden. In deze uitzending zijn we uitgebreid ingegaan op de problemen met de ondernemerskredieten.
Er lopen bij het Kifid momenteel verschillende vergelijkbare rentezaken over zogeheten flexibele hypotheekkredieten van verschillende aanbieders. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak van het Kifid over het flexibele hypotheekkrediet van ABN AMRO (Uitspraak 2021-0633A). En deze over het flexibele hypotheekrediet van Roparco (uitspraak 2021-0531) Deze hypotheekverstrekker is nu onderdeel van Rijnlandse en Nederlandsche HypotheekBank (RNHB), maar was toen onderdeel van Rabobank. De kwestie is nog niet beslecht.
Kassa vraagt al sinds 2016 aandacht voor de wurgkredieten. Crédit Agricole Consumer Finance werd dankzij onze uitzendingen op de knieën gedwongen en besloot mensen te compenseren. Vervolgens bleek de ene na de andere bank over de schreef te zijn gegaan, waaronder ABN AMRO en Rabobank. Veel banken wilden klanten in eerste instantie niet compenseren. Na diverse uitzendingen kwamen ze weliswaar met een compensatieregeling, maar Kassa liet zien dat die die aan alle kanten rammelde. De uitzendingen leidden ertoe dat ABN AMRO vorig jaar nog eens 120 miljoen euro extra uittrok aan compensatie, bovenop de eerder afgedwongen 360 miljoen euro. ING besloot vorig jaar om dezelfde reden 75 miljoen euro extra opzij te zetten, en de Volksbank reserveerde 4 miljoen euro extra.
Ga jij proberen om de te veel betaalde rente terug te krijgen? Dan is het fijn als je ons daarvan op de hoogte wilt houden via kassa@bnnvara.nl o.v.v. 'te veel betaalde rente'.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!