'Tango maakte tanker prijsbewust'
09-04-2010
• leestijd 2 minuten
Sinds de komst van de onbemande tankstations van Tango in Nederland, nu tien jaar geleden, is de prijsconcurrentie op de benzinemarkt toegenomen. Dat zegt Paul van Selms van United Consumers. ,,Zij hebben de aandacht op de prijsverschillen gevestigd.''
De grote maatschappijen stapten na de introductie van Tango niet massaal over op onbemande stations, maar ze gingen wel overstag met de prijzen. ,,Texaco sprong er als eerste vol op. Daarna begonnen ook andere maatschappijen'', weet Selms. ,,Overal waar een Tango opende, kwam de markt in beweging.''
Daarmee werd de prijsvechter echter ook slachtoffer van het eigen succes. Doordat de grote aanbieders ook met de prijzen gingen stunten, werd het prijsverschil tussen bemande en onbemande tankstations kleiner. ,,En als de onbemande dan nog meer korting moeten geven, is de lol er gauw af'', aldus Selms.
Bemande stations hebben daarbij het voordeel dat ze voor hun winst niet afhankelijk zijn van benzine alleen. Ze verdienen ook aan de verkopen in de winkel, de verhuur van aanhangwagens en een wasstraat. ,,Als je daar op verdient, hoef je het niet op de benzine te pakken.''
,,Wat je nooit hebt gehad, mis je niet'', brengt Tango daar tegenin. ,,We doen het werk nog steeds met dezelfde ploeg mensen als destijds en achter de schermen hebben we lagere kosten. Een station erbij betekent voor ons niet een medewerker erbij'', aldus directeur Martijn Beekhuizen.
Tango wilde oorspronkelijk honderden onbemande stations langs de wegen openen. Een decennium later zijn dat er 121. ,,We zijn zeer enthousiast en succesvol begonnen. De vergunningen lagen destijds voor het oprapen'', zegt Beekhuizen. Maar toen andere partijen zich ook op de onbemande stations gingen storten en bestemmingsplannen wijzigden, ,,werd het lastiger: de concurrentie ging er met locaties vandoor.''
De ambitie is nu bijgesteld naar twaalf tot vijftien nieuwe Tango's per jaar. ,,Willen we sneller groeien, dan moeten we overnames doen en dat zit niet in de planning.''
Toen Tango in Nederland begon, was slechts een paar procent van de benzinestations onbemand. Inmiddels is dat een kwart van de vierduizend stations. Daar zal het volgens Selms ook wel bij blijven. ,,Door Tango heeft het een enorme vlucht genomen; nu is die markt aan het stabiliseren.''
Volgens Beekhuizen tankt nu bijna 5 procent van de Nederlanders bij Tango en hij denkt dat dat er niet heel veel meer worden. ,,Klanten hebben hun merk gekozen, het kussen is opgeschud.'' Wel kan de oplopende benzineprijs wat extra klanten de kant van Tango opduwen. ,,De laatste anderhalve maand zien we het effect van de duurdere prijzen. Dat is absoluut in ons voordeel.''
Ruimte voor veel meer klanten voor welk pompstation dan ook ziet Selms niet. ,,Eigenlijk zijn er gewoon te veel tankstations in Nederland. De pompdichtheid is heel hoog. Dat werkt prijsdrukkend voor iedereen en daar profiteert de consument van.'' ANP