T-Mobile Nederland wil langer door met koperlijnen en sleept daarom branchegenoot KPN voor de rechter. T-Mobile heeft meer tijd nodig om zijn klanten over te zetten. KPN beheert de koperlijnen en wil begin 2023 het kopernetwerk voor ruim 2 miljoen adressen buiten werking stellen.
Volgens Telecompaper vraagt T-Mobile om twee jaar uitstel wil. De tarieven die KPN rekent voor gebruik van zijn glasvezelnet zouden aanzienlijk boven die van de koperlijnen liggen, en dat zou T-Mobile op zijn beurt ook weer dwingen tot tariefverhogingen.
Het draait om gebieden waar inmiddels glasvezel is aangelegd. KPN heeft T-Mobile al in februari 2020 de veranderingen bekendgemaakt. Nu nog stellen dat KPN te laat is geweest is dus niet waar, zegt een woordvoerder die de dagvaarding aan het adres van KPN kan bevestigen.
KPN investeert al een tijd flink in de overgang naar glasvezel. Er zijn dus veel kosten mee gemoeid. Het langer dan nodig in de lucht houden van de koperlijnen zou daarbij slecht zijn voor het milieu. Glasvezelnetwerken verbruiken volgens KPN maar een fractie van de energie die de kopernetwerken verbruiken. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!