Supers profiteren van Oranjekoorts
26-06-2014
• leestijd 1 minuten
Het WK voetbal heeft tot nu toe 29 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd voor Nederlandse supermarkten. Als Oranje de halve finale haalt, kunnen de supers rekenen op zo'n 50 miljoen euro aan extra verkopen. Dat meldt onderzoeksbureau GfK donderdag.
Oranje
In de afgelopen week hebben de supermarkten 678 miljoen euro omzet behaald, ofwel een stijging van 1,2 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Zo'n 1,13 miljoen huishoudens kochten afgelopen week een 'Oranje' product. Dat is 14,5 procent van alle Nederlandse huishoudens.
De populairste Oranjeproducten waren Campina Oranjevla, AH Oranje tompoucen, Mona Oranjepudding, Mini Babybel rood en Buys Oranjezoenen. Volgens de onderzoekers werden in Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant afgelopen week verhoudingsgewijs de meeste Oranjespullen gekocht; in Overijssel, Friesland en Limburg juist minder.
Tompoucen
Vorige week heeft 4,2 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, ruim het dubbele van een gemiddelde week en ook meer dan dezelfde week tijdens het WK van 2010.
ANP