De supermarktketen noemt de coronacrisis als motivatie voor prijsverlaging. "Juist in deze tijd is het voor mensen heel belangrijk om voordelig boodschappen te kunnen blijven doen", aldus directeur Marcel Huizing. Verder heeft de keten geen eenduidig antwoord op de vraag of de actie een prijsoorlog met concurrenten zal ontketenen. "Ik weet niet of we hiermee dat gaan veroorzaken", zegt een woordvoerster. Ze benadrukt dat het wel om een campagne gaat die lang duurt. "De prijzen blijven laag."
Vorige week kwamen stijgende prijzen bij supermarkten in het nieuws. Prijsvergelijker IPV Data stelde dat veel meer producten bij Albert Heijn in de voorbije weken duurder werden vergeleken met het aantal artikelen dat in prijs daalde. Dit gebeurde met name bij A-merken. Het aantal prijsverhogingen en -verlagingen lag bij andere supermarkten meer in balans.
Volgens Jumbo verlagen en verhogen supermarkten vaker prijzen. De woordvoerster benadrukt dat als klanten van Jumbo een product elders goedkoper zien, ze dat kunnen melden. Dan krijgen ze het product gratis en past Jumbo de prijs aan. Albert Heijn benadrukt ook dat prijsveranderingen bij het vak horen. "We houden de prijsontwikkeling voor ieder product nauwlettend in de gaten." ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!