Openingstijden van supermarkten worden ingeperkt door de avondklok die zaterdagavond ingaat. Winkeliers maken zich daarom zorgen over grotere drukte in hun zaken. Ze roepen klanten daarom op zich nog beter aan de coronaregels te houden. “Kom alstublieft alleen”, aldus directeur Marc Jansen van brancheorganisatie CBL, bijna in een smeekbede aan consumenten. Maar kunnen supermarkten zelf ook meer doen?
Supermarkteigenaar Gerard van den Tweel uit Nijkerk trekt bij Kassa aan de bel. Zijn winkel was tot 22:00 uur open, maar hij verwacht vanwege de avondklok om 20:30 de deuren te sluiten. In die anderhalf uur komen gemiddeld 500 klanten hun boodschappen doen. Van den Tweel verwacht dat zij nu in de tijdspanne na het werk tot aan de winkelsluiting gaan komen. Tussen 18:00 uur en 20:30 zou het dan dus veel drukker in zijn zaak worden.
Meer incidenten
Daarnaast denkt Van den Tweel dat er meer incidenten komen met klanten die alcoholhoudende drank willen kopen. Vanaf 20.00 uur kunnen kassa’s die producten niet meer aanslaan. Maar klanten kunnen het in het half uur daarna nog wel in de winkel pakken. Omdat de avondklok en het tijdstip en waarna geen alcohol meer mag worden verkocht relatief dicht bij elkaar liggen zal dat vermoedelijk voor meer frustratie zorgen bij klanten.
Directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de brancheorganisatie van supermarkten, herkent de zorgen van de ondernemer uit Nijkerk. De directeur wil daarom nog eens benadrukken dat de hulp van klanten hard nodig is om alles in goede banen te leiden. “Komt u alstublieft alleen uw boodschappen doen” klinkt zijn dringende oproep aan klanten. Het komt volgens Jansen nog te vaak voor dat consumenten samen hun boodschappen komen doen. Het CBL staat wel achter de avondklok maar is wel in overleg met het kabinet om de tijd waarop het verbod op de verkoop van alcohol ingaat gelijk wordt getrokken met de gedwongen sluitingstijd van supermarkten.
Maatregelen
Volgens een deel van het publiek van Kassa kunnen supermarkten zelf ook meer maatregelen nemen om de veiligheid beter te waarborgen in hun zaken.
Volgens het CBL kan het aanspreken van bezoekers door beveiligers ook voor meer agressie van klanten zorgen. Veel supermarkten hebben een goed contact met hun klanten en dan is het beter om het vriendelijk door het andere winkelpersoneel te laten vragen. Looproutes zijn volgens de brancheorganisatie niet in iedere winkel nodig door de brede gangpaden. Uit ervaringen tijdens de eerste lockdown blijkt dat looproutes ook vervelende neveneffecten hebben. Als een klant twee stappen verkeerd zet, zou dat al voor frustratie bij andere klanten zorgen.