Supermarkten verkopen minder kiloknallers
09-08-2018
• leestijd 1 minuten
Het aantal 'kiloknallers', vleesaanbiedingen in supermarkten zonder dierenwelzijnskeurmerk, is het afgelopen half jaar met 10 procent gedaald. Volgens Wakker Dier is de afname groter dan in dezelfde periode in eerdere jaren.
Ruimte voor verbetering
Hoewel dat goed nieuws is, wijst de dierenwelzijnsorganisatie er op dat nog altijd meer dan de helft van de aanbiedingen vlees is zonder keurmerk. ,,Door industrievlees vaak in de aanbieding te doen, zorgen supers ervoor dat hun klanten vooral veel dierenleed kopen'', aldus Wakker Dier.
Albert Heijn heeft meeste kiloknallers
Albert Heijn heeft volgens de organisatie verreweg de meeste merkloze kiloknallers, gevolgd door EMTÉ, DEEN en Hoogvliet. De AH doet het tegelijkertijd relatief goed in het diervriendelijker segment. Samen met supermarktketen PLUS zorgde zij voor meer dan de helft van de aanbiedingen met twee of drie Beter Leven-sterren. PLUS is, net als vorig jaar, de enige supermarkt die meer vlees mét dierenwelzijnskeurmerk in haar folder zet dan kiloknallers.
Wakker Dier voert al jaren campagne tegen het goedkope keurmerkloos vlees in supermarktfolders. ANP/
Wakker Dier