Supermarkten stunten steeds meer met Unilever-merken
07-03-2017
•
leestijd 1 minuten
•
248 keer bekeken
•
Supermarkten stunten steeds vaker met merken van Unilever. Het aantal aanbiedingen met producten van de fabrikant nam in de afgelopen vijf jaar met 74 procent toe. Dat blijkt uit een analyse die dataverzamelaar Yenom heeft uitgevoerd op verzoek van Distrifood.
Drie keer meer
Bij de zeventien grootste supermarktketens waren in de eerste twee maanden van dit jaar 5,4 procent van alle aanbiedingen merken van Unilever. In het begin van 2013 was dit nog slechts 3,9 procent, met de verdwenen C1000-formule er buiten gelaten. Het totale aantal aanbiedingen in de supermarkten steeg in dezelfde periode van 8341 naar 10.650, een toename van 26 procent. Het aantal aanbiedingen met merken van Unilever blijkt daaruit bijna drie keer zo snel te zijn gegroeid.
Jumbo grootste stunter
Waar in 2013 C1000 nog de supermarkt met de meeste Unilever-stunts was, is dat nu Jumbo. Zij hadden in de meetperiode 76 aanbiedingen, tegenover 45 aanbieding van Unilever bij de C1000 destijds. Hierbij gaat het zowel om week- als jaaraanbiedingen van Jumbo, dat in 2011 keten C1000 overnam. Unilever-merken zijn onder meer Unox, Bertolli, Knorr, Calvé, Andrélon en Conimex.