Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus "rekenen aanbiedingen vaak niet goed af"

  •  
25-04-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
8409 keer bekeken
  •  
kassabon supermarkt winkel 1127 inflatie

Als je een aanbieding afrekent in de supermarkt is de kans aanzienlijk dat dit niet goed gebeurt. Met name op de kassabonnen van Jumbo, Plus en Albert Heijn staan fouten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond. Door de fouten betalen consumenten vaak hogere prijzen aan de kassa dan voorgespiegeld.

De Consumentenbond controleerde per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over acht filialen. Bij Jumbo kwam 20 procent van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15 procent en bij Albert Heijn 13 procent.

Vaak gaat het fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten uit kartonnen actiedisplays die in het gangpad staan. Maar ook aanbiedingen van de groenteafdeling en op kopstellingen komen vaak niet overeen met de prijs bij de kassa, stelt de Consumentenbond vast.

Supermarkten al jaren in de fout

De supermarkten beloofden vorig jaar beterschap, nadat voor het derde jaar op rij bleek dat er veel mis ging tussen de prijs op het schap en de prijs aan de kassa’s. Maar ondanks de toezeggingen blijkt de prijs van 1 op de 6 gekochte aanbiedingen aan de kassa nog steeds niet te kloppen, aldus de Consumentenbond. Die stelt nu de supermarkten aansprakelijk voor deze foute prijzen aan de kassa.

Mogelijk juridische stappen Consumentenbond 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Vorig jaar hebben we hierover uitgebreid gesproken met Albert Heijn en Jumbo, en ook Plus beloofde beterschap. Maar de bonnen kloppen nog steeds niet. Dit vinden wij onacceptabel en beslist onrechtmatig. En miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkten. Daarom hebben wij de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen."

"We stellen ze ook aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute, vaak hogere prijzen aan de kassa’s", verklaart Molenaar. "Ook hebben we het onderzoek op hoofdlijnen besproken met de toezichthouders. En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet."

Reactie Albert Heijn en Jumbo

Albert Heijn zegt de uitkomsten van het onderzoek serieus te nemen. Om fouten met de prijzen tegen te gaan, is de keten onder andere bezig om ook bij aanbiedingen digitale kaarten met prijzen te gaan gebruiken. Nu gebeurt dit al bij het reguliere assortiment om altijd de juiste prijs te laten zien. Ook krijgen klanten een product gratis mee als de prijs bij het schap afwijkt van die op de kassabon. Die maatregelen hebben volgens de supermarktketen al voor een daling van de fouten gezorgd.

Jumbo noemt "iedere prijsafwijking er een te veel" en heeft volgens een woordvoerder ook maatregelen genomen om het aantal afwijkende prijzen tegen te gaan. "Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de prijzen van aanbiedingen op de borden identiek zijn aan de prijzen bij de kassa."

bronnen: Consumentenbond/ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor