Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Supermarktaanbiedingen vaak niet gezond

24-06-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
supermarkt producten
In de folders van supermarkten worden vooral etenswaren aangeprezen die ongezond zijn. Uit onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark blijkt dat bijna 80 procent van de aanbiedingen van supermarkten producten betreft die niet onder de Schijf van Vijf vallen.
Tussen supermarkten onderling zijn hierin wel grote verschillen. Enkele supermarkten houden rekening met de hoeveelheden suiker, zout en vet in het voedsel dat ze aanprijzen. Anderen lopen daarin achter. Ook biedt de ene supermarkt nauwelijks alternatieven aan voor producten waarin vlees is verwerkt, waar de ander juist inzet op plantaardige producten. Uit het onderzoek van Questionmark blijkt dat slechts een op de vijf supermarkten producten uit de Schijf van Vijf promoot. De gemiddelde supermarktfolder verleidt mensen tot het kopen van producten die niet op deze schijf terug te vinden zijn.

Gezonde en duurzame keuzes

Willem Lageweg van Transitiecolatie Voedsel zegt hierover het volgende: "Wat ons betreft is deze benchmark een eerste stap naar een grootschaliger en terugkerend onderzoek naar de manier waarop supermarkten zich inzetten om de gezonde en duurzame keuze voor consumenten de gemakkelijke keuze te maken". Het onderzoeksrapport is aan staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) voorgelegd.

Onderzoek te beperkt

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt dat het onderzoek "te beperkt is om een ranking van gezonde en duurzame supermarkten te maken". De belangenorganisatie stelt dat supermarkten meer manieren hebben om producten uit de Schijf van Vijf onder de aandacht te brengen. "Het is jammer dat dit soort initiatieven niet meegenomen worden waardoor het onderzoek geen compleet beeld geeft."
De schuld ligt volgens voedselwaakhond foodwatch deels bij het kabinet. Het kabinet biedt de sector te veel ruimte. "Zij sloten met de supermarkten ruim een half jaar geleden een overeenkomst met de belofte dat consumenten zouden worden verleid gezonde producten te kopen. Maar de aanbiedingen van frisdrank, chips en snacks vliegen je om de oren." ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!