Supermarktketen Jumbo wil in 2024 met prijsverlagingen marktaandeel terugwinnen, maakte het concern woensdag bekend. Jumbo verlaagde vorig jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. "Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning", stelt het concern uit Veghel bij de presentatie van de jaarcijfers.
Verder verklaart Jumbo "terughoudend" te zijn met prijsverhogingen voor A-merkproducten en voor huismerkproducten. Klanten zijn steeds meer gespitst op koopjes en minder "winkelvast" als gevolg van de gedaalde koopkracht, stelt de supermarktketen vast.
Het bedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.
De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6 procent).
Volgens het bedrijf staat de winst steeds meer onder druk. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie." Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!