Het suiker- vet- en zoutgehalte van producten van Unilever wordt inzichtelijker gemaakt. Het levensmiddelenconcern gaat publiekelijk verslag doen van de prestaties van zijn producten afgezet tegen zes andere goedgekeurde Europese maatstaven. Een daarvan is de Europese Nutri-score.
Unilever is de maker van onder andere Ben & Jerry’s, Magnum en veel andere suikerrijke producten.
Investeerders zetten Unilever onder druk om meer verantwoordelijkheid te nemen voor het verbeteren van de gezondheid van consumenten. Het bedrijf gaat jaarlijks de scores van het verslag publiceren. In oktober wordt ermee begonnen.
De stap door het bedrijf volgt op het initiatief van een grote groep beleggers die een resolutie indienden waarin Unilever opgeroepen werd doelen te stellen om het aandeel gezonde producten dat het verkoopt te vergroten. Volgens Unilever is die resolutie nu ingetrokken.
ShareAction, de aandeelhoudersgroep die Unilever onder druk zette over de veranderingen, zei: “Een voedingsmiddelenfabrikant zo groot als Unilever heeft de macht om de gezondheid van miljoenen mensen over de hele wereld te verbeteren.” Ook zeiden ze dat de beloofde transparantie een nieuwe norm voor de sector stelt. Ze hopen en verwachten dat andere gaan volgen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!