Een groep rechtenstudenten heeft bij de reclamecodecommissie een klacht ingediend tegen Shell. Dat de oliemaatschappij in een reclamecampagne belooft de CO2-uitstoot van klanten te compenseren, is volgens de van de Vrije Universiteit in Amsterdam namelijk misleidend.
Shell beweert in een reclamecampagne dat het de CO2 die hun klanten uitstoten, met een extra eurocent per liter compenseert. Volgens student Lisa van Langen kan het bedrijf die claim nooit waarmaken: "De CO2-compensatie die Shell aanbiedt, schiet op veel punten te kort en is bovendien onzeker", zegt student Lisa van Langen.
Bossen in Peru
Bij de door Shell beloofde compensatie hoort bijvoorbeeld de bescherming van een stuk bos in Peru. "Wij tonen aan dat dit bos ook in de jaren voordat Shell dat bos beschermde niet werd gekapt", aldus Van Langen. "Bovendien nemen de bossen door klimaateffecten steeds minder CO2 op en zou het bos kunnen afbranden."
Reclame Fossielvrij en Greenpeace Nederland steunen de aanklacht. Ze pleiten daarnaast voor een totaalverbod op fossiele reclame. De gemeente Amsterdam maakte in december al bekend te gaan onderzoeken of het dat soort reclame kan weren uit de publieke ruimte.
Reactie Shell
Shell laat weten dat de Reclame Code Commissie al eerder heeft geconcludeerd dat de uitingen niet misleidend zijn. Volgens Shell rijden veruit de meeste mensen in Nederland nog niet in een elektrische auto. Met deze compensatie zou hen de keuze worden geboden CO2-neutraal te rijden. Met de extra eurocent per liter brandstof "kopen we CO2-credits uit natuurprojecten die worden gecontroleerd door onafhankelijke, gecertificeerde partijen", aldus een woordvoerder. ANP