Strengere regels voor reclame op YouTube door vloggers
14-11-2020
•
leestijd 2 minuten
•
2957 keer bekeken
•
Afgelopen week werd bekend dat door de nieuwe Mediawet de regels omtrent reclame, sponsoring en productplaatsing op YouTube veranderen. Dit kan betekenen dat vloggers die in hun video’s reclame maken voor merken waar zij in geld of natura een vergoeding voor ontvangen ook ineens onder strenge wetgeving vallen. Hoe zit dit precies? We bespreken het met advocaat reclamerecht Joost Becker.
Er is een nieuwe Mediawet per 1 november 2020. Daarin wordt onder andere geregeld wanneer en hoe reclame, sponsoring en productplaatsing getoond mag worden. Deze nieuwe Mediawet geldt voor tv en video 'on demand', maar bijvoorbeeld ook voor YouTube als videoplatform. Vloggers op YouTube zouden dan vallen onder ‘een mediadienst op aanvraag’. Volgens de criteria van de overheid lijken commerciële YouTubers, die in hun video’s reclame maken voor producten waar zij geld of natura (producten) voor krijgen, daar inderdaad onder te vallen. Dat zou betekenen dat zij zich moeten houden aan de regels van deze nieuwe Mediawet. Dat betekent niet alleen dat zij dan onder toezicht staan van het Commissariaat voor de Media, maar ook dat er een verbod op sluikreclame geldt. En als er reclame, sponsoring of productplaatsing wordt gedaan moet dit "als zodanig herkenbaar zijn".
Vloggers mogen nog wel reclame maken
Het betekent niet, zoals sommige krantenkoppen de afgelopen week deden geloven, dat vloggers helemaal geen reclame meer mogen maken in video’s. Je mag nog steeds, als vlogger die onder de nieuwe Mediawet valt, producten in video’s op je Youtube kanaal blijven tonen en reclame maken tegen een vergoeding. Maar waarbij zij eerst met de regels hierover in de Reclame Code te maken hadden, gaat het nu om de wet en het eventueel overtreden van de wet. Daarop staan strenge sancties zoals een boete, die kan oplopen tot wel 225.000 euro.
Duidelijker voor kijker
Joost Becker geeft aan dat deze regels direct vanaf 1 november van kracht zijn, maar dat het er niet op lijkt dat het Commissariaat nu direct boetes uitdeelt. Wel gaat Becker ervan uit, wanneer duidelijk is dat vloggers inderdaad onder deze nieuwe Mediawet vallen als "mediadienst op aanvraag" en zich aan deze wetgeving moeten houden, zoals andere mediadiensten dat ook moeten, dat het voor kijkers duidelijker zal worden wanneer er sprake is van reclame in YouTube-video’s. "Van deze nieuwe wet gaat echt een krachtig signaal uit. Maar het is nog even afwachten hoe dit in de praktijk precies gaat uitwerken", aldus Becker.