Streaming helpt muziekbranche aan meer omzet
13-04-2016
• leestijd 1 minuten
De mondiale muziekindustrie heeft de omzet afgelopen jaar zien toenemen, na twintig jaar van vrijwel onafgebroken dalingen. Dat is te danken aan de sterke groei van streamingdiensten als Spotify, Apple Music, Deezer en Napster, meldde brancheorganisatie IFPI dinsdag.
De muziekbranche behaalde in 2015 een omzet van 15 miljard dollar (13 miljard euro), ruim 3 procent meer dan een jaar eerder. De digitale omzet nam met meer dan 10 procent toe tot 6,7 miljard dollar, en was daarmee voor het eerst groter dan de inkomsten uit de verkoop van fysieke geluiddragers.
Streamingdiensten brachten 2,9 miljard dollar in het laatje, wat neerkomt op een groei van 45 procent. Het aantal betalende klanten nam met twee derde toe tot 68 miljoen. Dat is mede te danken aan het groeiende aantal consumenten met een smartphone en snel mobiel internet.
IFPI beklaagt zich in zijn jaarverslag desondanks over het nog altijd enorme aanbod aan gratis toegankelijke muziek. Dat zorgt ervoor dat de inkomsten van artiesten en producenten nog steeds veel minder sterk toeneemt dan de muziekconsumptie, aldus de brancheorganisatie.
Met name het grote aanbod op YouTube is de muziekindustrie al jaren een doorn in het oog. De videowebsite van internetreus Google telt wereldwijd ruim 900 miljoen gebruikers. Vele malen meer dan de 68 miljoen betalende gebruikers van streamingdiensten.
Het deel van de advertentieopbrengsten dat Google afdraagt aan de muziekindustrie, is evenwel goed voor slechts 4 procent van de totale inkomsten van de branche. Daar moet verandering in komen, vindt bestuursvoorzitter Frances Moore van IFPI. ANP