Storing bij ProRail ontstond vermoedelijk in Rotterdamse server
17-09-2021
•
leestijd 1 minuten
•
93 keer bekeken
•
De landelijke telefoniestoring die donderdagavond voor grootschalige treinvertragingen zorgde, blijkt te zijn ontstaan in de telefonieservers van ProRail in Rotterdam. Dit blijkt uit een eerste voorlopig onderzoek, meldt de spoorbeheerder.
ProRail geeft aan dat de server in Rotterdam overschakelde naar de back-up; echter werkte deze niet. De tweede back-up in Amsterdam werkte wel, maar tussen de overschakeling van het systeem naar de back-up zat een periode waarin het telefoonsysteem niet stabiel was.
Vanuit veiligheidsoverwegingen gehandeld
Doordat het telefoniesysteem niet correct werkte, was er geen communicatie mogelijk met de verkeersleiding op verschillende stations. Vanuit veiligheidsoverwegingen is toen besloten om de treinen gecontroleerd te laten stoppen bij het eerstvolgende station.
Andere oorzaak dan op 31 mei
ProRail geeft aan dat de storing van donderdag een andere oorzaak had dan de storing die op 31 mei plaatsvond. Destijds werkte geen van de back-ups, waardoor het treinverkeer stil kwam te staan.
De spoorbeheerder geeft aan dat sindsdien actie is ondernomen om te voorkomen dat zo’n storing nogmaals zou plaatsvinden. De storing van afgelopen donderdag wordt nog verder onderzocht, bevestigt het bedrijf.
“Echt te veel”
Marjan Rintel, de topvrouw van NS heeft vanochtend bij het radioprogramma 1 Op 1 laten weten dat ze ProRail gaat vragen om garantie te geven dat dit niet meer kan gebeuren; twee storingen in hetzelfde jaar beschouwt zij als “echt te veel”. ANP