ABN AMRO bezorgt ondernemers midden in de coronacrisis slapeloze nachten door hun zakelijk krediet stop te zetten. Als ze te weinig omzet draaien, mogen ze het krediet niet laten overnemen door een andere financier en moeten ze de lening binnen vijf jaar terugbetalen. Dat blijkt uit brieven die ondernemers momenteel van de bank ontvangen en uit verontrustende berichten die bij Kassa binnenkomen.
Het bericht van de bank komt precies op het moment dat ondernemers hun vanwege de corona opgeschorte rente alsnog moeten betalen en er strengere coronaregels zijn afgekondigd, waardoor veel ondernemingen niet in staat zijn voldoende inkomsten te genereren en verder in de put raken.
Kassa besteedde eerder aandacht aan de woekerrentes op deze kredieten. Voor consumenten die gebruik maken van een krediet met variabele rente heeft ABN AMRO na uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) een compensatieregeling opgetuigd. Ondernemers kunnen echter niet met klachten over oudere kredieten bij het Kifid terecht. Dat helpt alleen ondernemers met kredieten die zijn afgesloten vanaf het jaar 2018.
De problemen zijn ook bekend bij de organisatie Shureluck die ondernemers bijstaat. Die adviseert bezwaar te maken tegen het stopzetten van het krediet en het rentebeleid van de bank. De organisatie heeft een voorbeeldbrief beschikbaar die ondernemers naar de bank kunnen sturen. Zij bereidt momenteel een rechtszaak voor tegen ABN AMRO samen met advocatenkantoor Birkway om de teveel betaalde rente terug te krijgen. Inmiddels hebben zich 1600 ondernemers aangemeld.
Ondernemers hebben vaak tienduizenden euro's te veel rente betaald volgens Shureluck, omdat de rente niet de dalende marktrente heeft gevolgd, terwijl dat wel had gemoeten. In plaats daarvan heeft de bank ervoor gekozen om de opslag die ondernemers betalen vanaf 2008 juist fors te verhogen. Deze kostenopslag maakt deel uit van de berekende rente. "De schade per persoon is vaak velen malen groter dan bij consumentenkredieten, omdat ondernemers veel meer kunnen lenen. De bank heeft in haar zorgplicht verzaakt door een te hoge rente te berekenen en nooit meer van zich te laten horen", aldus directeur Frank Jansen van Shureluck.
Ondernemers gaan nog altijd gebukt onder die hoge rente. Een ondernemer die Kassa aan het woord laat in de uitzending zaterdagavond betaalt momenteel bijvoorbeeld 1200 euro per kwartaal aan rente betaalt over zijn uitstaande ondernemerskrediet van 50.000 euro. Hij dreigt 10.000 euro per jaar te moeten terugbetalen gedurende vijf jaar, terwijl het hem door de hoge rente en teruglopende inkomsten door de Coronacrisis nu al niet lukt af te lossen.
Schuldhulpverlener Jacqueline Zuidweg van Zuidweg en Partners helpt ondernemers in samenwerking met 180 gemeenten en herkent de problematiek. "Het aantal hulpvragen is sinds deze zomer verdubbeld. Wij hebben opvallend veel klanten van vooral ABN Amro die het niet meer lukt om aan hun rentebetalingen te voldoen. Vaak is schuldhulpverlening de enige manier om uit de problemen te komen", aldus Zuidweg.
ABN AMRO erkent in een reactie de geschetste handelswijze dat ondernemers hun krediet onder voorwaarden kunnen omzetten naar dochteronderneming New 10. Dat kan wanneer zij kredietwaardig genoeg zijn en een minimale omzet hebben van 50.000 euro. Als dat niet het geval is, hebben mensen de mogelijkheid hun krediet binnen vijf jaar af te bouwen of om in een keer boetevrij af te lossen.
Nog niet alle klanten zijn geïnformeerd over het stopzetten van het ondernemerskrediet. Voor wie het niet lukt om het krediet in vijf jaar af te bouwen is volgens de bank maatwerk mogelijk. Die mogelijkheid wordt alleen in de correspondentie met klanten niet genoemd.
De rente die bank over de ondernemerskredieten heeft berekend, zou marktconform zijn.
Kassa besteedt zaterdagavond uitgebreid aandacht aan dit onderwerp. Kassa is live om 19:05 op NPO 1.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!