Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Advertentiewijze e-bike aanbieder Stella onder de loep genomen

20-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1116 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-05-20 om 12.17.47
Aanbieder van elektrische fietsen en groot adverteerder in landelijke dagbladen Stella maakt het erg bont met hun advertenties. De e-bike aanbieder adverteert namelijk al weken met een ‘tijdelijke’ korting, waar wordt gesteld dat je maar een paar dagen de tijd hebt om een e-bike met honderden euro’s korting te kunnen kopen. Klanten krijgen zo het idee snel te moeten toeslaan om van de korting gebruik te kunnen maken. Echter wordt deze ‘tijdelijke actie’ keer op keer opnieuw aangeboden, én lijkt de zogeheten actieprijs in werkelijkheid de normale prijs voor een fiets te zijn.
 
“Misleidende handelspraktijken”
Stella lijkt consumenten te willen lokken met een actietermijn van een paar dagen, alleen binnen die termijn zou je volgens Stella gebruik kunnen maken van speciale korting. Maar bij nader inzien blijkt dat de weken erna de actie steeds opnieuw wordt verlengd en het gepresenteerde tijdelijke voordeel dus eigenlijk constant geldig is. Je hoeft dus niet binnen een paar dagen toe te slaan om de ‘actieprijs’ te betalen. Dit wel zo presenteren valt onder misleidende handelspraktijken en gaat tegen de wet in, aldus advocaat Jantine Pracht. Bedrijven mogen geen onjuiste informatie verstrekken over bijvoorbeeld het bestaan van een specifiek prijsvoordeel of resultaten en kenmerken van op een product verrichte test of controle. Naast de kortingsactie adverteert Stella ook met de slogan ‘Beste e-bike van Europa’ in combinatie met een e-bike test. De consument zal zo de slogan koppelen aan het testlogo, aldus advocaat Pracht. En dat is in dit geval onjuist, Stella is in die test niet verkozen tot beste elektrische fiets van Europa. Daarnaast zijn de uitgebreide testresultaten voor de consument niet te achterhalen en te controleren.
Kortingsprijs is normale prijs
Kees Bakker van de Fietsersbond, ook wel bekend als TestKees, heeft voor Kassa ook gekeken naar de advertentiewijze van Stella. Eén van de bekendste e-bikes van Stella, het model Copenhague, wordt constant met 300 euro korting aangeboden voor een ‘tijdelijke actieprijs’ van 1899 euro. De fiets zou in theorie zonder de korting dus 2199 euro kosten. Maar fietsendeskundige Bakker stelt dat 1899 euro de normale prijs is voor deze fiets met de betreffende voorzieningen, 300 euro meer zou te duur zijn. Ook als wij afgelopen week de klantenservice van Stella bellen krijgen we te horen dat de kortingsactie op de Copenhague ‘wegens succes verlengd is’, en we nog maar een paar dagen de tijd hebben om deze fiets voor de ‘speciale prijs’ van 1899 euro aan te schaffen.

Reclame Code Commissie
Marketingdeskundige Max Kohnstamm reageert in de studio. Hij hield de advertenties van Stella al langer nauwlettend in de gaten. Kohnstamm kondigt in Kassa aan dat hij een klacht heeft opgesteld tegen Stella, deze dient hij in bij de Reclame Code Commissie. De klacht is gebaseerd op drie punten die volgens Kohnstamm misleidend zijn voor de consument. Allereerst de kortingsactie die wordt gepresenteerd als tijdelijk maar telkens ‘wegens succes verlengd’ wordt. Daarnaast gaat hij in de klacht in op de slogan ‘Beste fiets van Europa!’. Ook richt Kohnstamm zich met zijn klacht op de klantenbeoordelingen. Via website Kiyoh worden de klantenbeoordelingen van Stella verzameld, echter op de site van Kiyoh is te lezen dat Stella opdracht heeft gegeven om deze beoordelingen te verbergen. Wel schermen ze met een hoog gemiddeld klanttevredenheidscijfer. Ook stelt Kohnstamm dat Stella in hun brochure adverteert met informatie die zij in hun eigen algemene voorwaarden tegenspreken, zoals service aan huis zonder voorrijkosten en een garantie van 5 jaar op de fiets.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

manwijf
manwijf
22 mei 2017 - 7:46
Zelfde truc die Carpetright ook jaren hanteerde met z'n "Alleen deze zaterdag!" Voor mij een reden om die zaken te mijden. Al was het maar omdat ze een onbetrouwbare indruk maken. Als een bedrijf een klant niet voor vol aanziet, dan heb je niets te verwachten als het gaat om service en klantvriendelijkheid lijkt me.
johanv1100
johanv1100
21 mei 2017 - 15:55
Denkt Max Kohnstamm dat wij consumenten achterlijk zijn en niet in de gaten hebben ,dat deze reclame telkens verlengd wordt . Deze reclame loopt net als soortgelijke reclame van Jumbo al maanden en nu pas gaat Max  een klacht bij de reclame CC indienen ??.Daar vallen ze lachen van de stoel als ze de naam van deze geitenwollen sokken figuur horen.Al met al een mooie reclamespot voor  Stella fietsen Ik ga morgen gelijk zo'n mooie degelijke Hollandse fiets kopen. Met de kwaliteit van Stella fietsen is schijnbaar wel goed gesteld ,want daar werd niet over geklaagd bij Brecht. Wel een stuk belangrijker om te weten Max .
2 Reacties
manwijf
manwijf22 mei 2017 - 7:48
"schijnbaar wel goed gesteld" betekent dat het wel zo lijkt, maar niet zo is. U bedoelt 'blijkbaar'.
sterredag
sterredag27 aug. 2017 - 9:58
schijnbaar, is zoals het lijkt, dat KAN zo zijn, maar hoeft niet perse, het kan nog anders zijn. blijkbaar dan zijn er genoeg feiten om aan te nemen dat iets echt zo is.
op hoop van zegen
op hoop van zegen
21 mei 2017 - 15:04
Al eens aan stella fietsen gevraagd ,wat is het gewicht wat erop de bagagedrager meegenomen mag worden,het antwoord was ,tussen de 7 en 8 kilo. Ik vroeg wat weegt die meneer die achterop de  E-Bike bij Anita Witzier zit ,was het antwoord ,dat geeft de Tv reclame een power.
sanopa
sanopa
21 mei 2017 - 11:55
Mijn slechte ervaring met Stella betreft Garantie en Onderdelen.Ik heb 4 jaar geleden een 1 jaar oude Stella overgenomen van iemand die wegens hand problemen de remmen niet meer kon bedienen.Enige tijd later bleek bij een reparatie dat Stella bij de verkoop de klant verplichte om een overeenkomst te ondertekenen dat bij verkoop de garantie vervalt.Door op de vrouw in te praten die ik aan de telefoon had hebben zij dit toch netjes kosteloos opgelost,netjes toch.nu de fiets 5 jaar oud is blijkt dat de stekker naar de accu in het softwarehuis is afgebroken, contact op genomen met Stella waarna het betreffend onderdeel opgestuurd zou worden, helaas het verkeerde onderdeel. contact met Stella en na lang praten kwam er als antwoord Sorry het door u gevraagde onderdeel is niet meer leverbaar voor uw fiets.!! dit probleem is schijnbaar zoveel voor gekomen dat het betreffende onderdeel niet meer leverbaar is.Of er is bij de start van deze fiets te weinig onderdelen ingekocht. IK zet bij deze bedrijfsvoering toch een vraagteken.?????
1 Reactie
peterlers
peterlers22 mei 2017 - 13:36
Dit valt zo te lezen nogal mee. Voor echt slechte service moet je bij GIANT zijn, die laat na één jaar klant en dealer al in de kou staan.
modaal
modaal
21 mei 2017 - 10:45
Voor mij nooit meer een Stella fiets.Ik rijd al bijna 6 jaar op een Stella Milano,en nadat mijn man is overleden heb ik vorig jaar op een aanbieding geregeerd van een gratis upgrade van een zwaardere accu.Ze hebben me een Stella Modena aangesmeerd die honderden euro's duurder is dan mijn oude Stella en erg zwaar blijft trappen.Er is al twee keer een monteur bijgeweest,de tweede moest een tik verhelpen omdat de eerste was vergeten een onderdeel terug te zetten.En hij trapt nog steeds zwaar.Ik moet hem in zo'n hoge ondersteuning zetten dat ik van mijn zwaardere accu ook geen voordeel meer heb.
Shiva8
Shiva8
21 mei 2017 - 9:02
Erg slecht om zo klanten te trekken!" Ongeloofwaardig "!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor