Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Steekproef: niet-verschoonde bedden, toiletten en handdoeken in NL’se hotels

10-10-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1226 keer bekeken
  •  
De kans is groot dat je vanwege corona momenteel liever niet naar het buitenland gaat. En zeg nou zelf, een weekendje weg in een hotel ergens in Nederland kan ook erg leuk zijn. Alleen hoe schoon is de kamer waar je incheckt daadwerkelijk?

Proef op de som

Om te kijken hoe goed (of slecht) het gesteld is met de hygiëne in Nederlandse hotelkamers, trekt Kassa samen op met reisjournalist Daan Vermeer. Er worden in juli en september kamers geboekt in vestigingen van bekende hotelketens: Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt). Ook bezoekt de redactie een Tulip Inn (Leiden), maar daar lukt het niet om dezelfde kamer nogmaals te bemachtigen.
Voor het verlaten van de kamers laten we namelijk met een UV-marker op twintig objecten markeringen achter, die makkelijk te verwijderen zijn met een doekje of papiertje. Vervolgens wordt dezelfde kamer geboekt onder een andere naam, waardoor de controle kan plaatsvinden. In bijna alle gevallen bleek de kamer niet goed schoongemaakt.

Bevindingen

Tijdens de controle met een UV-lamp bleek bij het Bastion-hotel dat beide bedden niet zijn verschoond. Zowel op de kussenslopen, dekbedden als lakens waren de markeringen terug te vinden. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden voorzien van nieuwe linnen. De schoonmakers hebben hier dus de inschatting gemaakt dat een van de bedden niet is gebruikt, terwijl we op beide bedden hebben gezeten, gelegen en/of spullen hebben geplaatst. 
Op vijf van de zes toiletten werden onze markeringen teruggevonden, voornamelijk op de toiletpot en de doortrekknop. Daarnaast werd het merendeel van de achtergelaten kruisjes op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook vonden we in meerdere kamers handdoeken terug die door ons gebruikt zijn om onze handen of gezicht mee af te vegen. In de badkamer van het Bastion-hotel vonden we zelfs het wegwerpbekertje waaruit was gedronken.
Alleen bij Best Western kunnen we pas 48 uur na het uitchecken opnieuw inchecken in dezelfde kamer i.v.m. hun coronaprotocol. Deze kamer blijkt het best te zijn schoongemaakt, maar ook hier vinden we markeringen terug op onder meer een handdoek.

Werkdruk

De resultaten van ons onderzoek verbaast de vakbond CNV Vakmensen niet. Voor hen is het wederom een signaal dat schoonmakers in hotels onder (te) grote tijdsdruk hun werk moeten uitvoeren. De vakbond ontvangt geregeld klachten via hun meldpunt voor hotelschoonmakers. CNV-bestuurder Jan Kampherbeek: “We weten dat dit het topje van de ijsberg is. Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken.” Volgens hem is het grootste probleem dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. “Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.”
CNV Vakmensen wijst hotels om die reden al jaren op hun verantwoordelijkheid en hamert erop dat ze de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Schoonmaakcode) ondertekenen. Daarmee beloven ze schoonmakers op een nette manier te behandelen en te betalen per gewerkt uur en niet per schoongemaakte kamer. “Wij pleiten voor een landelijke consumentenwijzer, zodat consumenten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend of niet”, aldus Kampherbeek.

Reactie

De hotels laten ons afzonderlijk weten te zijn geschrokken van onze bevindingen. Ze zeggen hun schoonmaakprotocollen en –controles opnieuw te gaan bekijken. Zo is Ibis in gesprek met het externe bedrijf om dit in de toekomst te voorkomen en heeft Fletcher onze bevindingen direct besproken met hun eigen huishoudingsteam. NH Hotel heeft een interne reminder gestuurd naar de directeuren van hun hotels. De volledig reactie vind je hier.
Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland laat in een reactie weten dat er in veel hotels met zeer strenge protocollen wordt gewerkt en dat de hygiëne daar op orde is. “Dat er een aantal kamers niet volledig schoon zijn opgeleverd is teleurstellend en daar staan wij ook zeker niet achter.” Ook geven ze aan dat zowel schoonmaakbedrijven als de hotels elke schoongemaakte kamer controleren voordat deze wordt vrijgegeven middels een visuele check. “Veel van de door Kassa genoemde punten zijn met het blote oog niet waarneembaar en dus moeilijk te controleren. […] Maar aan de hand van de gegeven instructies in de protocollen moet je er van uit kunnen gaan dat er sprake is van een goede hygiëne en waarbij zeker het bed- en badlinnen vervangen zijn.”

Wat zijn je rechten als je een hotelkamer boekt?

Wat mag je verwachten voor het geld dat je uitgeeft? Hoe zit het met een hotelboeking bij een pakketreis? En wat zijn je rechten als je op zaken stuit waar je ontevreden over bent? We vragen het in deze video aan Angelique de Koning, jurist consumentenrecht.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!