Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Steeds meer misleidende deals via de telefoon, ziet de ACM

02-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
134 keer bekeken
  •  
1127callcenter
De ACM waarschuwt consumenten voor misleidende deals die via de telefoon gesloten worden. De waakhond zegt dagelijks meldingen te krijgen van consumenten die gedwongen worden te betalen, omdat ze eerder een overeenkomst aangesmeerd werd.
Wie door deze mensen gebeld wordt, heeft vaak op het internet meegedaan aan een actie of enquete. In het telefoongesprek word de mensen verteld dat ze iets als een reis of product hebben gewonnen. Daarna wordt gevraagd of ze meer informatie willen ontvangen. Consumenten die hierop ingaan, stemmen vaak nietsvermoedend in met een overeenkomst.

Tips en tricks

Mocht je een telefoongesprek niet vertrouwen, zeg dan 'nee' en hang gelijk de telefoon op, is het advies van directeur Consumenten Edwin van Houten. "Laat geen ‘extra informatie’ sturen. Zo voorkom je dat je achteraf wordt geconfronteerd met onterechte aanmaningen."
Er zijn verschillende regels die consumenten beschermen in dit soort situaties. Alleen aan de telefoon ‘ja’ zeggen, betekent vaak niet dat je aan een overeenkomst of abonnement vast zit. De consument moet schriftelijk hebben ingestemd als het gaat om energie of een abonnement waarbij diensten worden geleverd.

Nieuwe regels

Deze bescherming kennen consumenten vaak niet, zegt de toezichthouder. Zij worden onder druk gezet om toch te betalen terwijl dat niet hoeft.
Met ingang van 1 juli veranderen de telemarketingregels. Alleen consumenten die daarmee zelf hebben ingestemd of klant zijn geweest mogen nog gebeld worden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!