De Huurcommissie heeft van juli 2021 tot nu meer dan duizend uitspraken gedaan in zaken betreft te hoge servicekosten. Dat is ruim vijf keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. In ongeveer driekwart van de zaken trok de huurder aan het langste eind, en werd de verhuurder gedwongen de servicekosten te verlagen, met soms wel vele honderden euro's, zo schrijft BNR.
"Ik denk ook dat er best wel vaak verhuurders zijn die toch proberen er een extra slaatje uit te slaan, terwijl dat niet de bedoeling is", zegt Marcel Trip van de Woonbond. Volgens Trip is de hoge stijging deels te wijten aan de coronacrisis, maar is dat niet de voornaamste oorzaak. "De Huurcommissie had eigenlijk een enorme achterstand aan zaken opgelopen, zoals het personeelstekort. Daarom is er vorig jaar een inhaalslag gemaakt. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het aantal zaken nu zo hoog is."
Een voorbeeld van te hoge servicekosten was verhuurder Change=. De verhuurder die 1100 jongeren huisvest, werd deze zomer al op de vingers getikt door de Kantonrechter die oordeelde dat Change= geen zogenoemde communitykosten mocht innen naast de servicekosten. Vervolgens werden deze kosten ondergebracht in de servicekosten die daardoor verdrievoudigden.
"Verhuurders mogen geen winst maken op servicekosten, daar hoor je dus ook netjes de afrekening van te krijgen. Als dat niet klopt dan kan je gelukkig naar de Huurcommissie", vertelt Trip.
Bron: BNR/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!