Steeds meer grote winkelketens hebben moeite met het hoofd boven water houden nu het online shoppen het afgelopen jaar definitief doorgebroken is. In 2015 gingen alleen al twaalf winkelketens kopje onder, eentje daarvan is V&D die al langer in financiële moeilijkheden zat.
Volgens hoogleraar marketing Cor Molenaar klagen consumenten dat stadscentra steeds leger komen te staan, maar hebben ze niet door dat het een beetje aan hen zelf ligt. "We kopen veel spullen online. 2,8 miljoen mensen in Nederland leven single en hebben minder te besteden dan mensen die samenwonen. Ook hebben consumenten minder tijd om naar de winkel te gaan, daarom kopen ze ook online. 10% van onze uitgaven zijn internetgerelateerde spullen zoals games", zegt Molenaar.
Welke winkels verdwijnen?
De winkels die omvallen zijn schoenenwinkels en winkels die kleding televisies, witgoed en boeken verkopen. "Eigenlijk alle standaard spullen, die ook online gekocht kunnen worden. Media Markt, bol.com en dat soort online zaken zijn daar beter in", zegt Molenaar. Wat er gaat veranderen is dat kleine dorpen alleen een supermarkt, Blokker en HEMA overhouden. Mensen gaan naar de grote stad om leuk te winkelen. Er komen meer horeca en kleine ondernemers die ambachtelijke spullen verkopen. Emotieaankopen en spullen die je niet zo snel op internet terug kunt vinden zullen veel verkocht worden. "Het geluksgevoel tijdens het winkelen wordt belangrijker. De consument wil tijdens het winkelen hetzelfde gevoel hebben alsof hij op vakantie is en aan het strand een biertje drinkt terwijl de zon ondergaat", zegt Molenaar.
Consument de dupe bij faillissement
Veel consumenten blijven na een faillissement of doorstart van een bedrijf, met niet-geleverde producten en cadeaubonnen zitten die ze niet kunnen inleveren. Volgens advocaat Robert de Pater, komt de consument bij een faillissement op de laatste plek. "Bij een dergelijke situatie neemt een curator alles over. De curator gaat kijken hoe alles verdeeld wordt. Eerst komen de banken aan de beurt, daarna de schuldeisers en de bedrijven die goederen aan de V&D leveren. Pas op de laatste plaats komt de consument. Wat er over is wordt door de curator verdeeld. De kans is minimaal dat je iets terug krijgt, want de eerste twee op de lijst hebben vrijwel al het geld toegeëigend", zegt De Pater. Zelfs na een doorstart hoeft een winkel dit niet op te lossen. "Bij een doorstart worden alleen de gezonde delen van de keten gekocht, de rest wordt afgestoten. Daardoor zijn bedrijven na een doorstart niet verplicht om voor de consument iets te herstellen of toch af te leveren."
Fabrikant
Cor Molenaar raadt mensen aan die met kapotte of niet-inwisselbare spullen blijven zitten na een faillissement om met de fabrikant contact op te nemen. "Als het om producten gaat van grote merken, zou ik ze aanraden om toch eens contact op te nemen met de fabrikant. Samsung wil best nog wel eens voor klanten een oplossing bieden. Bij de winkel zelf is het natuurlijk achteraan aansluiten en krijg je niks meer gedaan, zegt Molenaar."