Het ministerie van Onderwijs onderzoekt in hoeverre reclame voor betaalde diensten bij scholen aan banden kan worden gelegd. Aanleiding is dat commerciële diensten steeds meer verstrengeld raken met onderwijs. Uit berichtgeving van NRC blijkt daarnaast dat betaalde bijlessen tot ongelijkheid leiden.
Het advies van de Onderwijsraad is duidelijk: scholen zouden geen reclame mogen maken voor commerciële diensten of producten. Op dit moment gebeurt dat wel; daarom vind de Onderwijsraad dat de politiek een verbod erop zou moeten plaatsen.
Het ministerie van Onderwijs laat weten de risico’s van commerciële diensten op scholen te herkennen en gaat daarom onderzoeken welke maatregelen het kan nemen. Een woordvoerder laat weten dat het ministerie daar in het voorjaar op terugkomt.
Volgens de Onderwijsraad “dreigt het publieke karakter van het onderwijs te verwateren.” Extra ondersteuning bij het leerproces – zoals private bijlessen – zijn alleen beschikbaar voor kinderen wiens ouders voldoende financiële middelen hebben, waardoor er een situatie dreigt waarin de ene leerling minder uitdagingen heeft bij het halen van een diploma dan andere, aldus de Onderwijsraad.
Dat diensten zoals private bijles tot ongelijkheid leidt in de klas, blijkt ook uit berichtgeving van NRC. Volgens NRC blijkt dat meer dan een kwart van de leerlingen op het basis- en middelbare schoolonderwijs gebruikmaakt van private bijscholing. De prijzen daarvan variëren van 10 euro tot 40 euro per uur.
Uit het bericht blijkt ook dat de Onderwijsraad constateert dat diverse scholen bij voorlichtingen aan brugklassers aangeven dat als er extra onderwijsondersteuning nodig is, dat ouders die zelf moeten inkopen. Het betaalde “schaduwonderwijs” raakt daardoor steeds verder verstrengeld in het onderwijs, beaamt de Onderwijsraad in het bericht van NRC.
Bron: ANP/NRC
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!