Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Speciaal actieteam moet acute problemen hulpmiddelenzorg oplossen

16-10-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
134 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2019-10-12 om 13.19.27
Een speciaal actieteam moet mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel of het aanvragen daarvan snel gaan helpen. Met dit plan reageert minister Hugo de Jonge op Kassa's uitzending over de problematiek rond hulpmiddelen zoals rolstoelen, trapliften en speciale fietsen. De Nationale Ombudsman riep de minister en gemeenten in de uitzending op de problemen concreet op te lossen.

Problemen gebundeld in zwartboek

Uit onderzoek van Kassa blijkt dat veel mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel te maken hebben met problemen. De redactie kreeg in een week tijd honderden reacties binnen van mensen die hier de afgelopen 12 maanden mee te maken hadden of nog steeds hebben. Het gaat om ellenlange wacht- en levertijden, slechte klantenservice en een gebrek aan maatwerk. Kassa selecteerde 100 reacties en verzamelde die in een zwartboek. Dat is aangeboden aan de minister, de VNG en brancheorganisatie Firevaned van hulpmiddelenleveranciers.

Campagne op sociale media: #RegelHet

De problemen in de hulpmiddelenzorg kregen ook veel aandacht op social media. Tijdens de uitzending werd de actie #RegelHet gelanceerd. Al snel was de hashtag trending topic op Twitter en een actievideo is inmiddels ruim 2600 keer gedeeld op Facebook.

Oproep ombudsman: los problemen op

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen onderschrijft de problemen. Hij krijgt er al geruime tijd klachten van burgers over. Nadat hij dat al in de uitzending van Kassa deed, roept de ombudsman gemeenten en de minister ook nog eens in een brief op de problemen nu eindelijk concreet op te lossen: “We zijn immers al vele onderzoeksrapporten, debatten en Kamervragen verder en de problemen zijn er nog steeds.”

Actieteam per mail te bereiken

Daar belooft de minister nu werk van te maken. Om bestaande problemen snel op te lossen is een speciaal actieteam opgericht. Daarin werkt het ministerie samen met aanbieders en gemeenten. Mensen die zitten te wachten op een hulpmiddel, reparatie of een ander probleem hebben met hun hulpmiddel kunnen het actieteam per mail bereiken, via het mailadres Actieteam_Hulpmiddelen@minvws.nl. Het ministerie ontvangt graag de verhalen van mensen die op dit moment problemen ervaren met betrekking tot de hulpmiddelenzorg, of die dit de afgelopen 12 maanden hebben gehad. Het is hierbij van belang duidelijk aan te geven welke gemeente en aanbieder(s) het betreft.

Petitie van Joyce

Joyce Eijk, aan wiens problemen we in de uitzending van 21 september aandacht besteden, is een petitie begonnen. Ze is het wachten zat. De petitie heeft het doel van 4.000 handtekeningen al bijna bereikt.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor