Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Spatschermen binnenkort verboden

07-11-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2293 keer bekeken
  •  
Tegenwoordig zie je ze steeds meer in het straatbeeld: spatschermen. Bij de bakker, in de winkel of in het ziekenhuis dragen personeelsleden vaak deze plastic schermen in plaats van een mondkapje. Dit is binnenkort echter verleden tijd: als de mondkapjesplicht ingaat, uiterlijk op 1 december, mag je in publieke binnenruimtes niet langer alleen een spatscherm dragen. Doe je dat wel, dan loop je het risico een boete te krijgen van 95 euro. Er komt waarschijnlijk één uitzondering: in de publieke ruimtes van ziekenhuizen en zorginstellingen mag het personeel straks mogelijk nog wel een spatscherm dragen. 
Een paar weken geleden testte Kassa een aantal mondkapjes voor consumenten. De conclusie was toen: zoveel veiligheid bieden ze niet.
Maar bieden de spatschermen dan wel bescherming? Twee recente Amerikaanse onderzoeken trekken de werking van het spatscherm in twijfel. Doordat het scherm niet goed aansluit op het gezicht, houdt het wel grote druppels tegen als je hoest en niest. Maar van de kleine vochtdruppeltjes houdt het spatscherm maar 2 tot 20% tegen, zo concludeert de Amerikaanse RIVM (de CDC). Dit instituut raadt het dan ook af om spatschermen te gebruiken. In Amerikaanse ziekenhuizen draagt het personeel daarom nu alleen nog maar medische mondmaskers, zowel tijdens behandelingen als in de publieksruimtes. En inmiddels is dat in ziekenhuizen in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk ook ingevoerd.

Beleid in publieke ruimten ziekenhuizen verschilt

Waarom dragen we hier dan wel spatschermen in ziekenhuizen? Volgens minister Van Ark van Medische Zorg is het aan de Federatie van Medisch Specialisten en de vakbonden om hier regels voor te maken. De leidraad van de medisch specialisten gaat echter alleen over ‘het deel van het ziekenhuis waar directe patiëntenzorg wordt gegeven.’ Dus niet de publieke ruimtes. En daar voert ieder ziekenhuis zijn eigen beleid. Zo moeten personeelsleden in het Amsterdam UMC spatschermen dragen. In het Amstelland ziekenhuis heeft een spatscherm de voorkeur, maar mag een medisch mondmasker ook. En in UMC Utrecht mag je kiezen: een niet-medisch mondmasker, dat je zelf mee moet nemen, of een spatscherm.

Vakbond zorgpersoneel: draag overal een mondkapje

NU’91, vakbond voor verpleegkundigen en verzorgenden, is teleurgesteld dat er nu voor ziekenhuizen weer een uitzondering komt. Voorzitter Stella Salden: "Het moet eens afgelopen zijn met de uitzonderingspositie van deze beroepsgroep als het gaat om hun veiligheid. Juist daar waar de veiligheid het belangrijkste moet zijn. Wij pleiten voor een duidelijk en eenduidig beleid: draag overal een medisch mondkapje."

De vakbond heeft de afgelopen weken tientallen klachten binnengekregen van verpleegkundigen over de onduidelijke situatie. "Zorgprofessionals voelen zich onveilig met een spatscherm, ze vragen zich af of ze voldoende beschermd zijn." Ze geeft aan dat zorgpersoneel ook melding maakt van hoofdpijn en duizeligheid als ze een spatscherm dragen. "En dan zegt een ziekenhuis: je moet hem ophouden, ga anders maar naar de bedrijfsarts."

Onduidelijkheid

Ook bij directe patiëntenzorg is er onduidelijkheid. In de leidraad van de Federatie Medisch Specialisten staat dat je als arts ook een spatscherm kan dragen als je langere tijd een patiënt zonder coronaklachten onderzoekt of behandelt binnen 1,5 meter. Andreas Voss laat namens de Federatie Medisch Specialisten weten dat als een specialist of verpleegkundige zich hier niet goed bij voelt, ze ook een mondkapje mogen dragen. "De keus is expliciet aan de instelling en de gebruiker overgelaten." De Federatie blijft achter de richtlijn staan. Ook wat betreft het advies dat je bij voldoende afstand met een klachtenvrije patiënt als zorgprofessional helemaal geen beschermingsmiddelen hoeft te dragen. Volgens de Federatie blijkt uit Nederlands onderzoek dat de kans dat er dan besmetting kan plaatsvinden echt nihil is. Salden: "Het accent ligt nu te veel op wetenschappelijke onderzoeken, die elkaar soms ook tegenspreken, en ondertussen vergeten we te luisteren naar onze zorgprofessionals." Volgende week zal ze de onduidelijkheid over het beleid wederom aankaarten bij de minister.

Spatschermen in het openbaar vervoer

Een andere plek waar je veel spatschermen ziet, is in de trein. Conducteurs mogen de kappen dragen, terwijl je dit als reiziger niet mag. En dit terwijl het RIVM in mei al de volgende conclusie publiceerde: "Deze kappen (spatschermen) zijn mogelijk minder efficiënt in situaties waar virusdeeltjes vanuit verschillende richtingen kunnen komen zoals in het openbaar vervoer omdat de kap niet volledig aansluit op het gezicht."

NS wacht nieuwe regels af

Is dit onduidelijke beleid met het verbod op het dragen van spatschermen dan straks verleden tijd? Een woordvoerder van het ministerie van VWS laat weten dat de mondkapjesplicht in de publieke binnenruimte gaat gelden voor zowel personeelsleden als de klant. Alleen wanneer dit een veilige uitoefening van de werkzaamheden in de weg zit, bijvoorbeeld door Arbowetgeving, kan er een alternatief worden bedacht. ‘Dit is echter wel echt de uitzondering,’ aldus de woordvoerder. Er is dus een kleine kans dat ook OV-personeel de spatschermen mag blijven dragen. De NS laat weten nu het beleid nog niet aan te passen. Ze willen eerst de nieuwe regels afwachten.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

Dolfijntje64
Dolfijntje64
28 nov. 2020 - 10:54
Voor wie geen mondkapje kan dragen kun je een kaartje uitprinten via de site van de overheid. Door dat te tonen kunnen ze je niet verplichten er 1 te dragen. Eventueel kun je een korte uitleg geven. Een medische verklaring is niet nodig, dat zei de Jonge ook. Ik droeg ook een spatscherm omdat ik brildragend ben en ik het beter vind dan een mondkapje, maar v.a dinsdag(of misschien eerder) neem ik het kaartje mee en dat moeten ze accepteren. Succes allemaal
sjecur
sjecur
10 nov. 2020 - 23:10
Spatschermen zijn altijd beter voor de brillendragers. Geen beslagen ruiten! Bovendien ook nog beter voor de gehoortoesteldragers. Geen problemen met verstrengelde oortouwtjes! Ik ben iemand met beide ongemakken. En het probleem met hoesten? Gewoon thuis blijven tot de hoestproblemen over zijn.
TheJuggler
TheJuggler
9 nov. 2020 - 17:16
En wat voor bescherming geeft een mondkapje nou eigenlijk? Wanneer stoppen wij eens met deze onzin?
Coenraad12
Coenraad12
9 nov. 2020 - 14:22
Draag 2 gehoorapparaten, reeds div. malen op de grond gevallen bij het verwijderen van het mondmasker ( 1500 euris per stuk ) daarom draag ik nu een spatscherm. Dus RIVM gaan jullie die kosten vergoeden indien ze stuk gaan. Oh ja, heb reuma dus nogal een geklungel voor mij :(
ben1943
ben1943
9 nov. 2020 - 11:15
Om het virus te 'veeslaan' is het niet verboden om zelf stringentere maatregelen te nemen. HEILIGER ALS DE PAUS MAG ! !
Wilma32
Wilma32
8 nov. 2020 - 21:20
Hou de Spatscherm!!!! Mondkapjes zijn ook zo fake nep ! Nieuws is ook nep ! Mondkapjes werken niet ! Dus de scherm mag blijven ! Denk aan de mensen met astma of dove mensen dit biedt een uitkomst denk aan brildragende of denk aan hyperventilatie .... Dit klopt niet de waarheid komt aan het ligt niks is wat het lijkt... Ze willen controle hebben ! Zo raar zootje ! Iedereen geeft toe dat beide niet werk dus bij deze beide mag die kapjes werken totaal niet !!!!!!!!! Is overal geweest ook de politiek zelf geeft toe dat die kapjes niet werken ook de artsen zeggen het !!!!! Kom op De waarheid komt boven tafel ....
ingridmeerwijk
ingridmeerwijk
8 nov. 2020 - 15:14
Daar word ik nu erg verdrietig van met ernstige copd is een mondkapje in een winkel bijna niet te doen. Ben er erg voor maar dat lukt gewoon niet en met zo'n scherm is het nog net te doen
Annet donadei
Annet donadei
8 nov. 2020 - 12:29
Gewoon ophouden met mondkapjes. Het werkt niet en is daarom overbodig
Erik88
Erik88
8 nov. 2020 - 11:50
De opmerking van Van Dissel blijft bij mij hangen. 200.000 mensen moeten een week lang een mondkapje dragen om 1 besmetting te voorkomen.
2 Reacties
John1313
John13138 nov. 2020 - 13:21
Het RIVM spreekt zichzelf wel vaker tegen. In 2009 deden ze al onderzoek en rapporteerden het grote nut van mondmaskers, begin dit jaar noemden ze het schijnveiligheid en de laatste tijd weer dat het toch bescherming biedt maar mogelijk bijdraagt tot het niet meer naleven van andere maatregelen zoals afstand houden wat nog veel belangrijker is, aldus het RIVM. BRON: https://www.rivm.nl/documenten/infectieziekten-bulletin-maart-2009 (pdf bijlage) Pagina 62 e.v.
John1313
John13138 nov. 2020 - 13:24
Niet het RIVM bepaalt wat wij moeten doen maar ons kabinet maakt de regels. Het kabinet legt aan het ons verantwoording daarover af. Daartoe hebben wij de kamer gekozen om ons te vertegenwoordigen.
miennaamishaaz
miennaamishaaz
8 nov. 2020 - 11:26
Ik verwacht vooral dat de OV medewerkers met bril spatschermen mogen blijven dragen. Omdat mondkapjes de bril kunnen laten beslaan, waardoor de bestuurder tijdelijk niets ziet.
Geertje1962
Geertje1962
8 nov. 2020 - 10:43
Als her algemeen bekend is dat mondkapjes alleen bacteriën tegen houden maar nooit virussen, waarom houden we elkaar dat zo voor gek?
2 Reacties
John1313
John13138 nov. 2020 - 11:03
Het Covid19 virus vliegt niet door de lucht, het verplaatst zich via contacten (handen wassen) en vooral via aerosolen, vloeistofdruppeltjes die je met hoesten, praten verspreidt. Daarbij is bekend dat m.n. de heel kleine druppeltjes kunnen blijven hangen en in slecht geventileerde ruimtes kan dat erg lang zijn en ook dat ze afstanden kunnen overbruggen van meer dan 1,5 meter, de afstand die u en ik van elkaar houden. De aerosolen laten zich prima tegenhouden door een mond- neusmasker. Deze moet u dan ook niet aanraken na het opzetten en mocht het vochtig worden of na max. 3 uur vervangen voor een nieuwe. Om gemelde redenen is het gebruik van een mond- neusmasker buiten ook minder relevant. (en niet verplicht)
spikkel
spikkel8 nov. 2020 - 22:42
Het is niet alleen schijnveiligheid. Die dingen zijn enorm gevaarlijk. Kijk maar eens een half uur naar mensen met mondkapjes op. IEDEREEN maar dan ook werkelijk IEDEREEN zit de hele tijd aan de buitenkant van dat mondkapje te plukken. En vervolgens raken ze alles in de publieke ruimte aan met hun handen. Je kunt wassen en desinfecteren tot je een ons weegt, het helpt niet. Iedereen besmet de hele tijd zijn/haar omgeving waardoor niet wij, maar die mondkapjes, de grootste verspreiders zijn van dit virus. Dat gaan ze nu verplichten ? Gek hè, dat steeds meer mensen zich afvragen wat hier gebeurt.
ljkeijsers@ziggo.nl
ljkeijsers@ziggo.nl
8 nov. 2020 - 9:31
Als ik al die artikelen over mondkapjes lees wordt er veel rotzooi verkocht. Hema en Etos zouden nog de beste verkopen.
3 Reacties
John1313
John13138 nov. 2020 - 9:52
Het gaat om de soort, minder om de verkoper, Ze zijn wel eens getest, onderaan de uitkomst. Wanneer je de testtabellen erbij neemt zou je alleen de eerste 4 willen waarbij het N95 masker als medisch wordt aangemerkt en relatief duur is. Het Chirurgisch mondkapje (nr2) is het meest verkochte wegwerpmasker. Deze zijn er ook met een IIR merk. Deze zijn het beste maar vallen officieel ook onder de categorie medisch. Ze zijn te koop bij o.a. Amazon.de (bijvoorbeeld: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08HZDQLJW/ref=sr_1_5) Uitkomst test: 1. N95-masker 2. Chirurgisch mondkapje 3. Mondkapje met polypropyleen en katoen 4. Mondkapje met polypropyleen 5. Katoenen mondkapje met touwtjes 6. Dubbellaags katoenen mondkapje met touwtjes 7. N95-masker met ventiel 8. Zelf genaaid mondkapje 9. Maxima-mondkapjes 10. Mondkapje met enkel laagje katoen 11. Gevouwen katoenen mondkapje 12. Gebreid mondkapje 13. Bandana 14. Nekband (soort sjaal)
spikkel
spikkel8 nov. 2020 - 22:30
@John1313 Even over die chirurgische mondkapjes van Amazon ..... jammer dat dat rapport niet bij de mondkapjes hoort. In het rapport staat dat de verpakking 80 stuks bevat, volgens de afbeelding en de omschrijving van Amazon zitten er maar 50 stuks in. Vergelijkbare kwaliteit inclusief testrapport: https://www.deboerdental.nl/medisch-mondkapje-type-iir-50-stuks-3-laags-met-el.html
John1313
John13139 nov. 2020 - 8:49
@spikkel Is maar 1 van de vele voorbeelden, uw link is ook een goede tip. Via Amazon ontvang je vaak her-verpakkingen al of niet in andere kwantiteit. Men wil het verzenden betaalbaar houden. Ander voorbeeld: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B088WKM4RV/ref=pd_sbs_60_6/262-4058979-1403537
John1313
John1313
8 nov. 2020 - 9:27
Waarom bedenken zo veel mensen 'redenen' om de regels niet na te leven. Mondmaskers beschermen niet volledig maar je hebt iig de keuze om de beste te kiezen. Een plastic kap is een goede aanvulling als je ook je ogen wilt beschermen. Ja, die dingen zijn vervelend, je ogen tranen, je bril beslaat, en je krijgt een benauwd gevoel. Bewezen is dat het geen verlaging teweeg brengt van het bloedzuurstof gehalte dus benauwdheid is alleen een gevoel. Blijft vervelend allemaal maar hoe vervelend is het krijgen of verspreiden van Covid? Leef a.u.b. gewoon de regels na, doe je het niet voor jezelf dan maar voor de (kwetsbare) medemens om je heen. En misschien ontloop je ook nog een boete...
1 Reactie
ingrid.m
ingrid.m8 nov. 2020 - 9:51
Hoe gaat het in landen Er zijn nu inmiddels wel meer mensen overleden vanwege de maatregelen zoals: zelfmoord, uitgestelde belangrijke operaties en/of behandelingen voor hart en kankerpatiënten. En ga zo maar door. En dit allemaal om mensen te redden/beschermen van corona. Terwijl sterftecijfers is bijgesteld door de who: 0,13% corona en 0,16% griep. In 2018 overleden er 9000 mensen door de griep en in seizoen 2015/2016 ook duizenden. Waar was u toen? En hoe gaat het nu in Frankrijk, Italië en Spanje, Tsjechië? Die zijn allen in lockdown  geweest eerder en waar ze ook nog mondkapjes droegen? Is het niet zo dat we moeten accepteren dat Corona erbij hoort net als alle andere griepvirussen? Zorg liever voor een goed immuunsysteem. De maatregelen die ze nemen zijn nou niet echt goed voor je immuunsysteem. Vitamine D (oa door buitenlucht is een belangrijk wapen voor een goed immuunsysteem. Stress en te weinig bewegen is nadelig. Het overgrote deel van de patiënten en die aan Corona overleden hadden Obesitas. De gemiddelde leeftijd aan Corona doden is 83 jaar. De gemiddelde leeftijd van iemand die gewoon overlijdt is 82  jaar. Mogen mensen nog sterven aan gewoon ouderdom? Mijn moeder is maar 43 geworden die mocht wensen dat ze zo oud was geworden. De kans dat iemand jonger dan zeventig jaar overlijdt aan Covid-19 is kleiner dan dat hij of zij het leven laat door een auto-ongeluk, een bedrijfsongeval of verdrinking. Dat blijkt uit een voorlopige analyse van drie economen. https://www.telegraaf.nl/nieuws/822873006/economen-pleiten-voor-minder-angst-risico-s-tweede-golf-flink-lager?utm_campaign=seeding-telegraaf&utm_medium=social&utm_source=facebook De gevolgen vd maatregelen zijn buitenproportioneel https://opendebat.info/brandbrief En om nog even op de mondkapjes terug komen. Die helpen niet (zie andere landen) en is funest de gezondheid voor heel veel mensen
bv-user-73
bv-user-73
8 nov. 2020 - 9:08
Wat een onzin allemaal , mondkapje beschermt niet , nu scherm aan de beurt. Heb zelf scherm aangeschaft omdat ik het benauwd krijg met mondkapje op. Vraag me trouwens af of iedereen die mondkapje draagt deze wel elke 4 uur vernieuwd. Denk dat velen deze gewoon de hele week dragen.
inasmuch-
inasmuch-
8 nov. 2020 - 9:07
Zeer eens met de al geschreven reacties; het is ongezond en volgens mij is zowel een spatscherm als een niet medisch mondkapje ontoereikend tegen welk virus dan ook. Afstand houden lijkt me een betere optie en ik zie hoe mensen met een "bescherming" dat niet meer zo doen. Het zijn allemaal heel wonderlijke regels. Ik herken mijn buren in de supermarkt amper. Hoe werkt dit op kinderen? En uiteraard de al genoemde mensen die liplezen, die het benauwd krijgen. Ik vrees inderdaad dat we afstevenen op een algehele surveillance, alles loopt via straf van boetes maar uitsluiting is dan de volgende stap. Het meest idiote vind ik dat winkelpersoneel ed de mondkapjes de hele dag ophouden maar dan onder hun neus hangen en weer omhoog schuiven, dat op stations mensen een verfrommeld exemplaar met vieze handen uit hun zak halen en opzetten, weer en weer. Dit is echt volkomen nonsens en schijnbeveiliging.
Maaike 123
Maaike 123
8 nov. 2020 - 5:48
Dit gaat niet om de volksgezondheid, virussen zijn nu eenmaal niet te verslaan. Wij gaan nooit meer terug naar normaal, ook niet met een toekomstig slecht getest vaccin niet. Dit gaat om controle mensheid en reduceren wereld bevolking. Ja het klinkt gestoord. Maar ik ben toch die complotdenkers theorieën gaan onderzoeken. Het is creepy maar toch zou dit plaatje zo maar eens kunnen kloppen gezien de buiten proportionele maatregelen en framing"alleen een vaccin kan ons redden". Ik kijk meanstream en andere bronnen, frank ruesink, maurice de hond, Rob Elens (huisarts), Lange Frans en andere kritische denkers. Het is echt te hopen dat de klokken luiders en complotdenkers ongelijk hebben.
1 Reactie
ingrid.m
ingrid.m8 nov. 2020 - 9:39
Ik snap niet dat medici, laboranten, virologen politici, journalisten, etcetc zich nog recht in de spiegel kunnen kijken. Er wordt meer kapot gemaakt met de maatregelen dan dat het oplevert, meer depressies, meer faillissementen, meer werklozen, meer achterstanden in het onderwijs, meer ernstig zieken en doden door achtergestelde, zorg, meer huiselijk geweld, meer kindermishandeling. Etcetc. Ze moeten hun ogen uit hun hoofd schamen. En ook de mensen die bijna schreeuwen dat ze een lockdown willen. En dan nu ook nog een niet werkend mondkapje. Funest voor mensen met een angst en paniekstoornis, funest voor doven en slechthorenden die nu niet kunnen liplezen, funest voor mensen met autisme omdat nu het gezicht van anderen minder te zien is zodat ze daar niets van af kunnen lezen funest, funest voor mensen met ademhalingsproblemen. En de huisarts die weigert doodleuk een vrijstellingsbrief te schrijven. Al heb is een mondelinge toelichting voldoende dit zal je in ieder gebouw, in iedere winkel moeten herhalen. Onmenselijk dit!!! En gaat het in andere landen waar een mondkapje al langer verplicht is nou zo goed? Voor mij is het dus noodzakelijk dat ik een voorraad aan leg en niet meer naar de winkels toe hoef. Maar hoe lang hou je dat vol? Óók met de hele blikken van verwijten van mondkapjes dragende onwetende mensen? Ik ben echt laaiend!!
ingrid.m
ingrid.m
7 nov. 2020 - 20:02
En mensen die slechthorend/doof zijn en afhankelijk zijn van liplezen kunnen verrotten? En mensen met astma of die in paniek raken van een mondkapje ook?? 😡😡😡
1 Reactie
TippieOne
TippieOne7 nov. 2020 - 23:28
Inderdaad ook de mensen die slechthorend zijn en mensen met astma, maar ook de ouderen raken in paniek van het dragen van een mondkapje. Deze is ook niet 100% veilig, slecht voor het milieu en ook voor je gezondheid. Mensen moet lekker buiten lucht in frisse lucht inademen. Je ziet nu ook weer mensen in zorgtehuis zitten ziek worden omdat ze niet naar buiten kunnen gaan. Het is toch te zot voor woorden dat de regering hier niets aan doet en niet inziet hoe slecht het is voor de mensheid om niet naar buiten te gaan. Ik denk dat als ze de mondkapjes gaan verplichten en de facechield niet meer gedragen mogen worden er veel meer gezondheid problemen komen.
TippieOne
TippieOne
7 nov. 2020 - 18:50
Wordt er ook rekening gehouden met oudere en ook jongere mensen die kortademig en benauwd worden van het dragen van een mondkapje? Een mondkapje is ook niet 100 % betrouwbaar en krijgen mensen problemen met hun ademhaling. Daarom is een facechield toch beter te dragen en ook te doen. Ik heb zelf gekozen voor een facechield omdat ik last hebt van mijn longen en toen ik een mondkapje droeg werd ik benauw waardoor ik flauwviel en in Hydrocortison crisis ben beland en accuut vervoerd moest worden naar het ziekenhuis. Dus het effect van een mondkapje heeft voor mij geen nut gehad. Volgens RIVM bij eerdere melding in mei werd de facechield geadviseerd omdat je gezicht helemaal beschermd . 100% veilig is het niet ,maar het mondkapje ook niet. Het gaat toch ook om de veiligheid en welzijn van de mensen.
2 Reacties
Kassaonzin
Kassaonzin7 nov. 2020 - 19:06
tippie ik ben dit helemaal met je eens want het slaat nergens op dat mensen met ademhalingsproblemen gewoon genegeerd worden ook brildragende mensen zien niks met een mondmasker op en wat het mondmasker betreft, als het kan dan draag ik hem wel want heb zelf niet veel problemen met het mondmasker maar begrijp heel goed dat er veel mensen zijn die de facialmask gebruiken. brildragende mensen maar ook medewerkers in ov en winkels zeggen ik zie nu wat de klant vraagt. dit als je kan liplezen bijvoorbeeld dus kassa waarneer stoppen jullie met onjuistheden de wereld ingooien
mavrie
mavrie8 nov. 2020 - 10:54
Herkenbaar! Ik heb zelf COPD. Daarin ken ik goede en slechte momenten. Vooral bij luchtvochtigheid boven 65% en stijgende temperatuur heb ik het heel benauwd. Nu draag ik zoveel mogelijk een normaal mondmasker. Maar lukt dat niet meer, dan ga ik over naar een spatscherm. Zou dat straks niet meer toegestaan zijn, dan kan ik niet eens meer naar de winkel voor boodschappen. Ik heb niemand op wie ik een beroep kan doen voor hulp. Dus wat moet ik dan?? Wanneer voor 1 december het mondkapje wettelijk verplicht wordt, hoop ik dat er ook uitzonderingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld op basis van een medische verklaring van de behandelend specialist.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor