Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Snelle treinen rijden vaak niet vanwege wind

17-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
NS-logo930x520
Door harde wind staat de Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, vaak stil. In 2015 viel de trein ruim 230 keer uit, inventariseerden het AD en treinreiziger.nl. De speciaal voor hogesnelheidstreinen aangelegde brug over het Hollandsch Diep, bij Moerdijk, blijkt de bottleneck.
"Op de 24 meter hoge brug heeft de wind vrij spel", verklaart ProRail-woordvoerder Franc de Korte tegenover de krant. "Uit metingen weten we dat de windstoten bij die brug tot 2,5 keer zo sterk kunnen zijn als boven land." Door extreem harde wind kunnen treinen omver worden geblazen. Juist de Intercity Direct is door de vorm van de voorkant gevoelig voor wind en moet daarom vaak uit voorzorg worden geschrapt.
De trein verbindt Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda. In 2015 was het de slechtst presterende trein van Nederland: 1 op de 10 treinen kwam niet aan in Breda. ANP

Meer over:

ns, intercity direct
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!