Je kent ongetwijfeld de reclames waarin gevraagd wordt om een eenmalig sms’je te sturen om zo een goed doel te steunen. Maar dan word je later toch een keer gebeld door datzelfde goede doel met de vraag om lid te worden of extra te doneren, of je krijgt vaker sms’jes waar je helemaal niet om gevraagd hebt. Wat zijn de regels omtrent sms-diensten? We leggen het je in dit artikel uit.
Als je geabonneerd bent op een sms-dienst, loop je het risico om een hoge telefoonrekening te krijgen. Een sms-dienst stuurt je namelijk meerdere keren sms’jes waar je voor moet betalen. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn dagelijkse horoscopen, weerberichten of een abonnement op een game. Het kan voorkomen dat je niet eens weet dat je voor zo’n dienst betaalt. Aanbieders van dit soort diensten zijn dan ook gebonden aan strenge regels. Zo mogen aanbieders geen gebruikmaken van ‘stilzwijgende instemming’ en moet het afmeldproces op eenvoudige en transparante wijze gecommuniceerd worden. Alle gedragscodes staan op de sms-dienstenfilter van Stichting Payinfo.nl, waar je je ook kunt afmelden voor sms-diensten.
Zoek op welke sms-diensten jij gebruikt
Er zijn twee manieren om te ontdekken van welke sms-diensten of mobiele internetdiensten je gebruikmaakt. Het eerste uitgangspunt is om te kijken naar je telefoonrekeningen. Mobiele diensten moeten apart vermeld staan op de factuur. Dit wordt weergegeven als ‘diensten mobiel internet’, ‘sms-dienst’ of ‘Payinfo.nl’.
Op de website van Payinfo.nl kun je je mobiele nummer invoeren om een overzicht te krijgen van de sms-diensten waarop je geabonneerd bent. Als je je telefoonnummer invoert, krijg je per sms (gratis!) een wachtwoord die je vervolgens op de site moet invullen. Daarna wordt het overzicht gelijk getoond.
Afmelden en sms-diensten blokkeren
Op Payinfo.nl kun je naast het opvragen van een overzicht, ook terecht om je af te melden voor mobiele diensten en kun je daarnaast sms-diensten blokkeren. Als je je afmeldt voor een dienst, dan gaat de afmelding direct naar de aanbieder. Je bent dan ook per direct uitgeschreven en hoort dan geen smsj’es meer te ontvangen.
Naast het overzicht van geabonneerde sms-diensten staan de blokkade-instellingen. Hier kun je aanvinken of je eenmalige diensten en abonnementsdiensten wil toestaan of blokkeren. Ook staat er de optie ‘deblokkadeslot’. Deze staat automatisch op inactief. Als je het slot activeert, dan kun je zelf niet meer de blokkades verwijderen. Alleen je telefoonprovider heeft dan de mogelijkheid om de blokkades op te heffen.
Onterecht aangemeld bij sms-dienst of mobiele internetdienst
Jouw telefoonaanbieder moet bewijzen dat het abonneren op een sms-dienst volgens de wettelijke regels is gegaan. Als de telefoonaanbieder het probleem niet wil oplossen, is het aan te raden om een brief of e-mail te sturen naar de provider. Weet je niet hoe je zo’n brief moet opstellen? Maak dan gebruik van deze voorbeeldbrief van ConsuWijzer.
Goed om te weten: je hoeft de rekening van een sms-dienst niet te betalen totdat de telefoonaanbieder wel of niet heeft kunnen bewijzen dat de verkoop volgens de wettelijke regels is gegaan.
Bij een mobiele internetdienst moet juist jij bewijzen dat de verkoop niet volgens de regels is gegaan. Je kunt dit bewijzen door middel van een schermafdruk waarop te zien is dat de aanbieder zich niet aan de regels houdt.
Let wel op: je moet de rekening wel betalen. Je kunt wel kenbaar maken dat je dit ‘onder protest’ doet, door dit bij het betalingskenmerk neer te zetten. Schrijf: “Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten.” Je krijgt hiermee het recht om later terug te komen op de klacht als je meer bewijs hebt verzameld. Je moet de telefoonaanbieder wel uitleggen waarom je onder protest betaalt. Dat kan door middel van een brief, zoals deze voorbeeldbrief van ConsuWijzer.
Het is verstandig om te weten wat de regels zijn. Die kun je lezen in de gedragscode op de site van de stichting of scroll naar beneden op deze pagina voor de belangrijkste regels.
Klacht indienen over een sms-dienst
Bij klachten over sms-diensten, zoals misleidende of ongewenste sms’jes, kun je terecht bij je telefoonaanbieder. De provider moet de klacht goed afhandelen. Als dat niet gebeurt, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie.
Je kunt ook bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) terecht als je een klacht hebt over ongewenste sms’jes, met name als het gaat om spam. Dit kun je melden via het klachtenformulier op spamklacht.nl. De ACM kan vervolgens actie ondernemen tegen sms-diensten die de regels overtreden. De waakhond kan een boete of dwangsom opleggen.
Belangrijke regels
Aanbieders van betaalde sms-diensten moeten zich aan strenge regels houden. Hieronder de belangrijkste regels. Handig om in acht te nemen als je moet bewijzen dat een mobiele internetdienst niet volgens de wettelijke regels verkocht is.
Je klacht over ongewenste sms-diensten moet je bij de telefoonprovider indienen, die vervolgens de klacht moet onderzoeken. Als de klacht ongegrond blijkt te zijn, mag de telefoonaanbieder je afsluiten als je de rekening voor de sms-dienst niet betaalt.
Als de sms-dienst meer dan €1,50 kost, moet de provider kunnen aantonen dat je nadrukkelijk hebt aangegeven de sms-dienst te willen betalen via de telefoonrekening.
Je moet vooraf alle informatie krijgen over een sms-dienst, want zo kun je nog beslissen of je de dienst wel of niet wil afnemen. Ontvang je niet alle informatie van de aanbieder van een sms-dienst? Dan hoef je de rekening van de sms-dienst niet te betalen en mag de telefoonprovider je niet afsluiten.
Als consument hoor je altijd de optie te hebben om sms-diensten gratis te laten blokkeren door de telefoonaanbieder.